DEBATT

Slik oppnår tobakksindustrien reklameeffekten den er ute etter

Hvorfor tillater helseministeren godteri som etterlikner sigarettpakker når han vil standardisere tobakkspakninger?  

TOBAKKSREKLAME: Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) med nye og standardiserte tobakkspakker. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
TOBAKKSREKLAME: Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) med nye og standardiserte tobakkspakker. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Helseminister Bent Høie fører en viktig og riktig kamp for å standardisere tobakkspakninger. Reformen har solid medisinsk og juridisk fundament, og Høie har helt rett når han i Dagbladet sier at «pakningen er tobakksindustriens aller siste reklameplakat. Vi vet at farger og design brukes bevisst for å gjøre produktene attraktive for unge. Det er denne markedsføringen vi vil stoppe ved å gjøre alle tobakkspakninger standardiserte. […] Målet har hele tiden vært å hindre at barn og unge begynner [å røyke].»

Dessverre har ikke Høie innsett at et av hans andre forslag kan motvirke og undergrave hele reformen. Høie ønsker nemlig å tillate utstilling i butikkene av smågodtpakker som etterlikner sigarettpakninger i form og design. Samtidig som tobakkspakningene blir standardisert, får industrien lov til å begynne salg av Kamel og Prins sjokoladesigaretter og Marlboru tyggegummi i pakninger som er svært like dagens sigarettpakninger. Og disse godteriene behøver ikke gjemmes i butikkenes skap engang; de kan stå utstilt rett ved kassa, slik sigarettene gjorde før.

Dermed oppnår tobakksindustrien den reklameeffekten den er ute etter. Kundene vil selvfølgelig assosiere 20-pakningene av Kamel sjokoladesigaretter med Camel tobakkssigaretter, og kundene er nettopp barn og unge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer