Fast plass: Bysykler klare til bruk i Oslo.

Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Fast plass: Bysykler klare til bruk i Oslo. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpixVis mer

Sykkel:

Slipp bysyklene fri!

Hvis vi skal løse bysykkelkrisen, er det på tide å fjerne stativene og slippe bysyklene fri.

Meninger

I takt med at sommertemperaturene når nye høyder, stiger misnøyen med Oslos bysykkelordning. Stativene er tomme. Det er vanskelig å få parkert sykkelen til riktig tid og på riktig sted. Jeg har tidligere brukt ordningen, men sluttet i år fordi det aldri er ledig sykkel når jeg trenger transport.

Bysykkelordningen, slik den er utformet i dag, er rigget for å levere kronisk sykkelmangel. Det er billig å bli medlem av bysykkelordningen. Lav pris gir høy bruk. Det er positivt, men problemet er at det er en vedvarende ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter sykler på veldig mange stativer. Det er ingen som har interesse av å fylle stativene som er tomme, annet enn selskapet som driver ordningen.

Det er vanskelig å vite på forhånd hvilke stativ som blir smekkfulle og hvilke stativ som blir tomme. Rett nok får sikkert drifterne av bysykkelordningen, UIP, svært mye data om bysykkelbruken og kan planlegge utkjøringen av sykler deretter. Problemet er at det er en sentral planlegger som gjør jobben. Av historien vet vi at sentraldirigerte økonomier tilpasser seg omgivelsene sakte og dårlig. Vi må heller la adferden fra tusenvis av syklister hjelpe oss til å få en mer effektiv bysykkelordning.

Løsningen er todelt: Et endelig farvel til bysykkelstativene og belønning for å sykle til områder med sykkelmangel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruk av stativer for sykkeldeling er i ferd med å bli utdatert. El-sparkesykkelordningen Bird i USA benytter et ganske annet prinsipp. Sparkesyklene har innebygd GPS og brukerne finner plasseringen av ledige sparkesykler gjennom en app. Etter bruk, setter man fra seg sykkelen på gaten og avslutter leien i appen. Mobike har samme type ordning for sykler i Berlin. Til tross for risikoen for skadeverk, er disse ordningene i full drift. Det virker som en bærekraftig forretningsmodell, også i land med lavere tillit enn i Norge.

Ulempen er selvsagt at gatebildet kan bli uryddig, dersom det ligger sykler og sparkesykler henslengt på hvert hjørne. Det er imidlertid enkelt å fikse dette digitalt, for eksempel ved at leien kun kan avsluttes i appen dersom sykkelen befinner seg i parkeringssone som kommunen har godkjent.

Etter at bysykkelstativene er historie, kan neste del av løsningen bli virkelighet: Belønning for å sykle til tomme parkeringssoner. Å styre tilbud og etterspørsel gjennom et prissignal er veldig effektivt. Da rushtidsavgift ble innført på veiene i Bergen, ble køtiden inn til sentrum halvert. Å gi et lite prissignal til alle brukerne av bysykkelordningen vil kunne endre syklistenes adferd og gjøre fordelingen av sykler mer effektiv.

Oslos topografi fører til at sykkelstativene ute i bydelene tømmes fordi folk triller ned til sentrum. Det er ikke like fristende å sykle tilbake i oppoverbakke. Med betaling for å sykle i motbakke vil balansen i systemet bli bedre. Belønningen for å sykle til en tom sone må ikke nødvendigvis være veldig stor. Hva med et gratis sykkelabonnement for lojal motbakkesyklister?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook