Reguleringa av Uber haster alvorlig. Mens stadig flere borgere ser at Uber er et billigere, bedre og mer effektivt transportmiddel enn drosje, løper politiet rundt og avskilter biler, gir bøter og inndrar førerkortet til Uber-sjåfører.
I to rettssaker i henholdsvis Drammen tingrett og Borgarting lagmannsrett, som Dagens Næringsliv skrev om sist uke, har politiets atferd fått rettslig aksept. Dette kan ikke fortsette.
Uber er et av flere selskaper som benytter seg av mulighetene som ligger i det at alle har en smarttelefon.
Mens du må ringe, gå gatelangs eller oppsøke nærmeste drosjeholdeplass, kan din nærmeste Uber-sjåfør være hos deg ved hjelp av noen tastetrykk på telefonen. Prisen er avklart og aldri noe tull med, og du kan bestemme ruta selv.
Uber opererer også med dynamisk prising, som gjør at prisene endrer seg etter tilbudet og etterspørselen. Det gjør det lønnsomt for sjåførene å kjøre mest når kundene trenger det.
Dette står i grell kontrast til taxinæringen, som alltid har overflod av sjåfører på jobb når de ikke trengs, mens det alltid er for få når deres tjenester etterspørres.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger