VENTETID: Mens taxiene står og venter, er Uber-bilene ute på veien og kjører kunder. Derfor vinner Uber, skriver Dagbladet på lederplass.
VENTETID: Mens taxiene står og venter, er Uber-bilene ute på veien og kjører kunder. Derfor vinner Uber, skriver Dagbladet på lederplass.Vis mer

Hovedleder: Uber og delingsøkonomien

Slipp Uber fri

Taxinæringen må reguleres, men ikke etter dagens utdaterte modell.

Meninger

Reguleringa av Uber haster alvorlig. Mens stadig flere borgere ser at Uber er et billigere, bedre og mer effektivt transportmiddel enn drosje, løper politiet rundt og avskilter biler, gir bøter og inndrar førerkortet til Uber-sjåfører.

I to rettssaker i henholdsvis Drammen tingrett og Borgarting lagmannsrett, som Dagens Næringsliv skrev om sist uke, har politiets atferd fått rettslig aksept. Dette kan ikke fortsette.

Uber er et av flere selskaper som benytter seg av mulighetene som ligger i det at alle har en smarttelefon.

Mens du må ringe, gå gatelangs eller oppsøke nærmeste drosjeholdeplass, kan din nærmeste Uber-sjåfør være hos deg ved hjelp av noen tastetrykk på telefonen. Prisen er avklart og aldri noe tull med, og du kan bestemme ruta selv.

Uber opererer også med dynamisk prising, som gjør at prisene endrer seg etter tilbudet og etterspørselen. Det gjør det lønnsomt for sjåførene å kjøre mest når kundene trenger det.

Dette står i grell kontrast til taxinæringen, som alltid har overflod av sjåfører på jobb når de ikke trengs, mens det alltid er for få når deres tjenester etterspørres.

Taxinæringen har heller ikke gjort noe for å forhindre konkurransen fra Uber. Mens antallet taxiturer faller (uten konkurranse fra Uber) har prisene steget voldsomt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når de nye alternativene er så overlegent mer attraktive enn de etablerte aktørene, kan ikke myndighetene bekjempe de nye aktørene med å sende politiet etter dem.

Men det er ikke nok for myndighetene å ta et steg til side. Uber må møte et regulert marked. Det er spesielt skatteinngangen som byr på utfordringer.

Uber-sjåfører er selvfølgelig skattepliktig, men for å sikre at alle sjåfører gjør sin plikt, må myndighetene få til et samarbeid med Uber om å levere den tilstrekkelige informasjonen om hver sjåfør til skattemyndighetene.

At selskapet selv betaler tilstrekkelig skatt, må løses gjennom det internasjonale skattesamarbeidet som allerede er i gang. Det vil også være ønskelig om LO tar grep for å få Uber-sjåførene til å organisere seg.

Men det myndighetene ikke må gjøre, er å tro at taxinæringen trenger samme type reglering som den gjorde før vi alle hadde en smarttelefon. Taxiløyver som regulerte tilbudet av taxisjåfører var nødvendig for å gi den nødvendige trygghet til sjåførene for å satse på taxinæringen.

Nå har teknologien endret markedet. Da bør reguleringen følge etter. Det er ikke lenger behov for å opprette et monopol som sikrer dårlig tjenestetilbud og høye priser.