Unge Ferrari/Stig Brenner: Anmeldelse

Slipper album: -Oppgjør med fortida

Stig Brenner nøster opp et knust hjerte og oppveksttraumer på «Hvite Duer, Sort Magi».

NY: «Hvite duer, sort magi» er Unge Ferraris første album under det nye artistnavnet Stig Brenner Foto: Jonathan Vivaas Kise
NY: «Hvite duer, sort magi» er Unge Ferraris første album under det nye artistnavnet Stig Brenner Foto: Jonathan Vivaas Kise Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Diskusjonen rundt musikalsk verdi burde egentlig ikke være så komplisert, men har med god hjelp fra et streaming-dyrkende segment i norske medier blitt kapret av en trist form for ukonfrontert studiolatskap. Men fortvil ikke.

Norsk musikkliv byr heldigvis på langt mer enn joviale repetisjoner og musikerposører.

Høyt nivå

Både kreativt og profesjonelt har landets artister aldri ligget på et høyere nivå, og kanskje er det nettopp dette møtet mellom verdener som gjør at kunst og kommers nå så ofte går hånd i hånd. Til stor glede for både lyttere, kreatører og de av oss som skriver om musikk.

Stig Brenner

«Hvite Duer, Sort Magi»

Utgitt: 2021
Plateselskap: Nora Streams / Sony Music

«Nytt navn, ny plate»
Se alle anmeldelser

Siden overgangen fra håpefull rapper til overrumplende R&B-komet en gang på starten av 10-tallet, har Stig Haugen aka Unge Ferrari aka Stig Brenner stått i bresjen for denne revolusjonen. Slik han selv plukket opp stafettpinnen fra eldre og nytenkende spillere som Lars Vaular, har vi fått nye trinn med elever fra hamarsingens skole av sårbarhet, formidlerkunst og magiske melodier. Aldri dog helt i nærheten av Stigs raspende vokal og tungt erfarte intuisjon.

Han er vår Chris Brown uten skandalene, som uanstrengt har funnet veien inn i hvert eneste hår på nakken siden debutalbumet «Til mine venner» i 2015. Modningsprosessen gjennom fem år med utgivelser er et testamente i seg selv. Kulminert i fjor vinter med navneskiftet som åpnet for et nytt kapittel i en allerede bunnsolid karriere.

Emosjonelt arr

«Takknemlig for disse 29 år jeg har overlevd,» synger Stig på «Atlanteren», den hjerteknuste andresingelen fra «Hvite Duer, Sort Magi». Det er liten grunn til å tvile på at livet lett kunne ha svingt en annen vei. Kombinasjonen av låtens tidløse refreng, den unike leken med flow og stemmebruk, og et dypt emosjonelt arr føles som selve oppsummeringen av Stig Brenner.

Jakten etter trygghet og nærhet får da også enda en ny dimensjon på «Bermuda». Rørende om oppveksten uten livsviktige ord fra en fraværende helt og en skilsmisse som resulterte i høye vegger av traumer. Hovedpersonen har selv beskrevet 2018-albumet «Midt imellom magisk og manisk» som en terapeutisk prosess. Det er nå vi får oppleve det følelsesmessige gjennombruddet.

«Du vet hvor du finner meg» hyller kjærligheten som ikke nødvendigvis kan defineres. Lojalitet på tvers av kjæresteforhold og vennskap, hun som egentlig betydde mest. Samtidig er han ærlig om sine egne mangler. «Når alt ikke er nok» gjør det vanskelig å ikke tenke på Vaulars utleverende «Kroppsspråk». Frustrasjonen av en kjærlighet som ikke strekker til.

Den er også samarbeidet som gir mest mening her. Det er selvfølgelig gøy med gjester, men verken Siyabång («Hull i foten») eller Marcus & Martinus gjør spesielt mye ut av seg. Særlig sistnevntes bidrag på «Miserabel» viser hvorfor 80 millioner streams ikke betyr stort når man står side om side med to legender i spillet som Ferrari og Larsiveli (hva skal egentlig til for å få en samarbeids-EP fra den kanten?).

UNGE FERRARI: Unge Ferrari er for tiden i USA og vi møtte han før han opptrådte på film- og musikkfestivalen «South by Southwest » i Texas Vis mer

Bygget opp forventningene

Apropos legender, så drypper UK garage-påvirkningen fra Loveless-halvdel Filip Kollsete helt fabelaktig over «Lukten av høst», fjorårets bouncy Stig Brenner-debut som for alvor bygget opp forventningene mot det som nå altså har blitt til «Hvite Duer, Sort Magi».

For så vidt en perfekt avslutning hadde det ikke vært for Stigs desto mer befriende finale. Farvelet til ei fortid («Uansett hvor vondt det gjør, må jeg si adjø / Til alt jeg kjente før og stedet hvor jeg ble til»), etterfulgt av det som virker å være de første stegene mot personlig helbredelse for en artist som endelig føler seg «Fri».

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer