Anmeldelse: «Godzilla: King of the Monsters»

Adventure, sci-fi

Michael Dougherty

Vera Farmiga, Kyle Chandler, Millie Bobby Brown, Ken Watanabe

31. mai 2019

«Godzilla: King of the Monsters»

«Overdose av monstre»

FILM: Slipp monstrene løs, det er sommer! I alle fall er det noe i nærheten av en overdose monstre som slippes fri i «Godzilla: King of the Monsters». Filmen er den tredje i Legendary Pictures MonsterVerse-serie, etter «Godzilla» og «Kong: Skull Island». En fjerde er på beddingen.

Kan det bli heftigere? I den nye filmen er stort sett alt som fantes av uhyggelige skapninger i det opprinnelige japanske fantasiuniverset vekket opp fra sine slumrende tilstander, klar til å trampe, knuse og brenne verden til en rykende ruin. Hadde det ikke vært for Godzilla, hadde vi alle gått en fryktelig undergang i møte. Fortjent, slik filmen antyder.

Japansk

Godzilla-skikkelsen har en japansk forhistorie. Han debuterte på film i 1954 under navnet Gojira. Japan har som kjent et tragisk forhold til atomteknologi og kjernefysisk stråling. At noen skulle mane fram en populærkulturell skikkelse i form av et uhyre som lever av radioaktive stråler, er logisk. Ishiro Honda var regissøren som laget den første Godzilla-filmen; mellom 1954 og 1974 sto han bak 15 filmer. I Japan kalles sjangeren Kaiju Eiga. Filmstudioet Toho har sluppet i alt 28 monsterfilmer.

Til USA

Men amerikanerne har aldri klart å holde fingrene unna potensielle blockbustere. Den første amerikanske Godzilla-filmen kom i 1998. Den avviker betydelig fra det japanske opphavet. Det var også tilfellet med Legendarys «Godzilla» (2014), der Gareth Edwards hadde regien. Men denne ble en suksess med sin avanserte digitale teknologi og imponerende spesialeffekter. «Godzilla: King of the Monsters», der Michael Dougherty har overtatt regien, tar opp tråden fra 2014-versjonen.

Som et lite nikk til det japanske opphavet refererer filmens japanske forsker, Dr. Serizawa (spilt av Ken Watanabe), konsekvent til Godzilla som Gojira. Han jobber for et privat «kryptozoologisk» selskap kalt Monarch som har utposter over store deler av verden der monstre finnes. Det skal være 17 av dem, spredt rundt over hele kloden. Amerikanske myndigheter holder Monarch ansvarlig for monsterangrepet på San Fransisco i 2014.

Forskning

Der mistet forskerparet Emma (Vera Farmiga) og Mark (Kyle Chandler) sin sønn Andrew. Tragedien førte til skilsmisse og alkoholisme. Emma jobber fortsatt for Monarch og bor i Boston sammen med Andrews gjenlevende lillesøster Madison (Millie Bobby Brown). Emma er stadig i ferd med å foredle instrumentet ORCA, som hun utviklet sammen med Mark. Det er en slags sonar som tar opp skrikene fra monstrene og som bearbeider dem til lyder som kan kommunisere med uhyrene. Emma sitter altså på et verktøy som kan utløse en katastrofe.

Balanse

Filmen kaster inn en original framtidsdystopi. Menneskeheten vil gå under, fordi vi har ødelagt kloden med kriger, forurensning og overbefolkning. Vi er selve infeksjonen, lyder postulatet. Monstrene, kjempene eller titanene kan gjenopprette balansen ved å ødelegge alt, slik en skogbrann skaper nytt liv. Den ideologiske striden står mellom de som vil redde verden ved å drepe alle monstrene (Mark) og de som vil slippe monstrene løs og starte på nytt. Skurkene i filmen er «økoterrorister», mens de som kjemper mot katastrofen er privat «kryptozoologiske» business og hele USAs militærvesen. Pussig balanse, spør du meg.

Men det er jo monstrene som er attraksjonen her. Godzilla er den «gode» kjempeøglen som må slåss om verdensherredømme mot det trehodete slangeaktige uhyret Ghidora, den fugleaktige dragedemonen Rodan og den kjempebillen Mothra. Sammenstøtene, slagene og alle ødeleggelsene blir så kaotiske og tåkete at man knapt kan holde dem fra hverandre. Det blir faktisk en overdose.

.