Slipper amatørene løs

Lar brukerne vise hva de kan på Xbox 360.

SAN FRANCISCO (Dagbladet.no): Det har ligget i kortene en stund, men i dag ble det klart: Microsoft vil nå la brukerne slippe løs sine egenproduserte spill på Xbox 360.

Ved hjelp av deres spillutviklerprogram XNA, som ble lansert for 18 måneder siden, kan hvem som helst med litt pågangsmot og teknisk innsikt lage sitt eget spill.

Det som nå er nytt er altså at disse amatørutviklerne deretter vil få muligheten til å la alle Xbox Live-brukere laste ned, spille og karaktersette spillene.

- Med Xbox mener jeg at det er vår oppgave å gjøre alt vi kan for å bryte ned grensene mellom spillskapere og forbrukerne. For hver profesjonelle spillskaper der ute, er det tusenvis av amatører med nye ideer. For å få til dette kreves en demokratisering ikke bare av spillskapingen, men også av spilldistribusjon, sa Xbox Live-sjef John Schappert på en pressekonferanse under Game Developers Conference i San Francisco i går.

- Det er en enkel prosess. Lag, last opp, anmeld og spill. Det er brukerne selv som kommer til å styre mangfoldet av spill, og etter at noen superbrukere har godkjent spillet, er det fritt for alle til å laste ned, fortalte XNA-sjef Chris Satchell.

Han kunne videre fortelle at sju brukerskapte spill allerede er tilgjengelig for nedlasting fra Xbox Live.

ÅPNER OPP FOR BRUKERNE: Xbox Live-sjef John Schappert åpner nå slusene for brukerskapte spill på Xbox 360. Foto: ROBERT GALBRAITH  / REUTERS / SCANPIX
ÅPNER OPP FOR BRUKERNE: Xbox Live-sjef John Schappert åpner nå slusene for brukerskapte spill på Xbox 360. Foto: ROBERT GALBRAITH / REUTERS / SCANPIX Vis mer
«Dishwasher» Dette 2d-actionspillet er laget av en gutt som dagdrømte om fryktelige ting mens han selv sto i oppvasken.
«JellyCar»: I dette enkle spillet skal du kjøre en bil av varierende størrelse, laget av gelé.
«Culture» I dette spillet må du løse gåter basert på blomster.