Slipper amatørene løs

Lar brukerne vise hva de kan på Xbox 360.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SAN FRANCISCO (Dagbladet.no): Det har ligget i kortene en stund, men i dag ble det klart: Microsoft vil nå la brukerne slippe løs sine egenproduserte spill på Xbox 360.

Ved hjelp av deres spillutviklerprogram XNA, som ble lansert for 18 måneder siden, kan hvem som helst med litt pågangsmot og teknisk innsikt lage sitt eget spill.

Det som nå er nytt er altså at disse amatørutviklerne deretter vil få muligheten til å la alle Xbox Live-brukere laste ned, spille og karaktersette spillene.

- Med Xbox mener jeg at det er vår oppgave å gjøre alt vi kan for å bryte ned grensene mellom spillskapere og forbrukerne. For hver profesjonelle spillskaper der ute, er det tusenvis av amatører med nye ideer. For å få til dette kreves en demokratisering ikke bare av spillskapingen, men også av spilldistribusjon, sa Xbox Live-sjef John Schappert på en pressekonferanse under Game Developers Conference i San Francisco i går.

- Det er en enkel prosess. Lag, last opp, anmeld og spill. Det er brukerne selv som kommer til å styre mangfoldet av spill, og etter at noen superbrukere har godkjent spillet, er det fritt for alle til å laste ned, fortalte XNA-sjef Chris Satchell.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer