Slottet.inform.com

Han hostet, kong George V, under en radiotale i BBCs barndom. Dette kom som et sjokk på den britiske befolkningen. Hvordan kunne en kongelig gjøre noe så menneskelig som å hoste?

Da Japan overga seg i 1945, holdt keiser Hirohito en tale til folket. Han snakket et språk nesten ingen forsto. I sin isolasjon fra folk flest hadde keiserfamilien bevart et arkaisk språk. Dagliglivets påvirkning av språk og ordvalg hadde ikke nådd innenfor de keiserlige murer.

  • Det er et stykke fra disse eksemplene til kronprins Haakons kule stil på Quart-festivalen i sommer. Avstanden mellom folk og drott er blitt mindre, men hvor liten skal den bli? Dette er ett av dilemmaene for den som skal bli informasjonssjef på Slottet.
  • Ikke akkurat noen lett jobb. Informasjonsbransjen har utviklet seg atskillig siden den gang Arbeiderpartiets Finn Moe uttalte at enhver tillitsmann skal omtales med størst mulig begeistring. I dag skal man ha en særdeles sensitiv puls for mediebildet. På rede hånd må man ha den riktige reaksjonen når f.eks. kronprinsen er montert inn i en halvpornografisk collage i en hovedfagsutstilling på Kunstindustrimuseet.
  • Vanskeligst er likevel avveiningen mellom nær og fjern. Oppgaven er så enkel som å være opphøyet kongelig og enkelt folkelig på samme tid. Dersom de kongelige blir for hverdagslige, faller noe av deres berettigelse. De skal ha en glans av det ekstraordinære. Men for lukket og for opphøyet, det er helt i strid med kravene i et moderne demokrati.
  • Keiser Hirohito ga avkall på sin guddommelige opprinnelse i 1946. Sikkert en klok mediestrategi. Det britiske kongehus har valgt å gå betydelig lenger i den retning. Ved ikke å la en skandale være ugjort, har man oppnådd at ikke engang de engelske tabloidavisene sjokkeres over det som skjer i Huset Windsor.

Der ligger de norske kongelige vesentlig lavere. Til sammenlikning snakker vi her om finansiering av hest eller det uheldige signal som ligger i båtturer uten redningsvest.

  • Slik sett har den nye informasjonssjefen et godt utgangspunkt. Derfor bør den viktigste jobben bli å informere og balansere, ikke å skalke luker eller vokte låsen på ytterdøra.

eva.bratholm@dagbladet.no