Sluker Medie-Norge

Norge står foran en medierevolusjon. - Om ti år er det bare to store aktører igjen: Telenor og Orkla, sier medieforsker Johan Roppen. I kjølvannet lurer sultne internasjonale mediegiganter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Stortinget skal i dag debattere en innstilling som Kulturkomiteen har levert. Flere av forslagene fra komiteen vil skape en medierevolusjon dersom Stortinget vedtar dem.

I dag er det bare lov til å eie totalt en tredjedel av mediene, men mye taler nå for at politikerne vil heve taket til 49 prosent.

Frie tøyler

En kraftig justering av eierskapsbegresningene vil i praksis gi mediekonsernene frie tøyler. I dag er Schibsted, Orkla og A-pressen de største aktørene i norsk mediebransje. Men går det som Kulturkomiteen vil, varer dette ikke lenge.

Telenor er allerede nå i ferd med å spise seg kraftig opp. Telekjempen har finansielle muskler til å kjøpe hva de måtte ønske, men hittil er de blitt stoppet av norske politikere.

Nå kan det bli fritt fram.

Eierskapstilsynets død

Direktør Sigve Gramstad i Eierskapstilsynet har lenge advart mot det han kaller ensretting og monopolisering av norske medier. Spørsmålet er hvor lenge noen hører på ham. Flertallet i Kulturkomiteen vil gjøre ham overflødig og legge hele tilsynet inn under konkurransemyndighetene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.