Sluker Medie-Norge

Norge står foran en medierevolusjon. - Om ti år er det bare to store aktører igjen: Telenor og Orkla, sier medieforsker Johan Roppen. I kjølvannet lurer sultne internasjonale mediegiganter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Stortinget skal i dag debattere en innstilling som Kulturkomiteen har levert. Flere av forslagene fra komiteen vil skape en medierevolusjon dersom Stortinget vedtar dem.

I dag er det bare lov til å eie totalt en tredjedel av mediene, men mye taler nå for at politikerne vil heve taket til 49 prosent.

Frie tøyler

En kraftig justering av eierskapsbegresningene vil i praksis gi mediekonsernene frie tøyler. I dag er Schibsted, Orkla og A-pressen de største aktørene i norsk mediebransje. Men går det som Kulturkomiteen vil, varer dette ikke lenge.

Telenor er allerede nå i ferd med å spise seg kraftig opp. Telekjempen har finansielle muskler til å kjøpe hva de måtte ønske, men hittil er de blitt stoppet av norske politikere.

Nå kan det bli fritt fram.

Eierskapstilsynets død

Direktør Sigve Gramstad i Eierskapstilsynet har lenge advart mot det han kaller ensretting og monopolisering av norske medier. Spørsmålet er hvor lenge noen hører på ham. Flertallet i Kulturkomiteen vil gjøre ham overflødig og legge hele tilsynet inn under konkurransemyndighetene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer