Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Slurvete hastverksarbeid

Pinlige faktafeil og dårlig språk i biografien om Alexander Rybak.

BIOGRAFI: Åpenbart i høyt tempo har forfatteren Per A. Risnes hamret ned ei bok om Alexander Rybak. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
BIOGRAFI: Åpenbart i høyt tempo har forfatteren Per A. Risnes hamret ned ei bok om Alexander Rybak. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX Vis mer

||| BOK: Aldri har vel ordet «askeladd» vært feil brukt så ofte som i tilfellet Alexander Rybak. Mens Askeladden i eventyrene vant fram takket være flaks og sunt folkevett, har Rybak gjort suksess takket være hardt arbeid, dyktighet og kanskje en og annen god hjelper.

Denne boka følger opp sammenlikningen med eventyrhelten, fra forsideingress til baksidetekst er a-ordet på plass. Var det ikke også et eventyr som het «Veslefrikk med fela»?

Stor artikkel
Bokserien «Fortellingen om...» rommer biografier lagd for unge mennesker, tolvåringer i alle aldre. Andre bøker i serien handler om for eksempel om Barack Obama, Knut Hamsun Aung San Suu Kyi og Liverpool. Interessante navn med andre ord, og siden mange synes å være interessert i unge Rybak for tida, så hvorfor ikke?

Boka inneholder en kortversjon av historien om Alexander Rybak, som nærmest er blitt utropt til det største musikalske talentet i Norge siden Edvard Grieg og Ole Bull. Alle kjenner vel historien hans nå: Røtter i Hviterussland, landing på Nesodden på det tidlige nittitall og storseier i Melodi Grand Prix 2009. Og historien er ikke akkurat over. Siste setning i boka lyder slik: «Eventyret har knapt nok begynt for Alexander Rybak.»

FORFATTEREN: Per A. Risnes har skrevet «Fortellingen om Alexander Rybak».

Foto:Mette Randem/Dagbladet
FORFATTEREN: Per A. Risnes har skrevet «Fortellingen om Alexander Rybak». Foto:Mette Randem/Dagbladet Vis mer

Kvitt eller dobbelt?
Teksten gir boka preg av å være en avisartikkel mellom to permer. Boka er ikke tjukk, snaue hundre sider fylt med stor skrift, store bilder og mye luft. Som om det ikke var nok, så får man drøye fire sider helt bakerst med en år-for-år oversikt over Rybaks liv. For sikkerhets skyld liksom; kanskje noen skal opp i Kvitt eller Dobbelt om ham om noen år, og da er det godt å ha noe slikt å bla gjennom i garderoben før man blir kalt inn.

Innimellom kapitlene og bildene har forfatteren har lagt inn en del felter med opplysninger om så mangt med en viss relasjon til
Rybaks karriere. Dette er til dels ganske slurvete gjort. Disse feltene inneholder for eksempel artikler som forteller hva gehør er, men dessverre ikke hva musikalitet innebærer.

Feil årstall
Enkelte detaljopplysninger rommer pinlige faktafeil. Det første Melodi Grand Prix — eller European Song Contest — ble arrangert i 1956, og ikke i 1954. Det såkalte «jernteppet» fikk sitt navn i 1945, og ikke i 1919. Det sterkeste landet i Østblokken var Russland,
ikke Sovjetunionen, som boka hevder. Grensa mot «jernteppet» var heller ikke like godt stengt begge veier. Det var ikke stort vanskeligere for vestens innbyggere å komme seg inn og ut enn det var å komme seg ut og inn av USA. Østblokklandenes innbyggere hadde imidlertid full stopp mot vest. Men ok, la gå. Slikt skjer i all hast. Alle forstår at denne boka ikke er beregnet til bruk for avanserte historikere. Derimot savner jeg en skikkelig språkvask. Verst er faktisk siste setningen på baksideteksten, som lyder: «Før han vant suverent i Melodi Grand Prix, og verden ligger for hans føtter.» Enhver forstår hva som menes, men det er jo ikke dårlig språk en gang.

Helt til slutt, la det vært sagt at forsideomslaget er bra!

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media