FARGERIKT:  Løve fra Luotraki i Hellas, ca. 570-569 f.v.t., rekonstruksjon fra 2003. Foto: Ny Carlsberg Glyptotek
FARGERIKT: Løve fra Luotraki i Hellas, ca. 570-569 f.v.t., rekonstruksjon fra 2003. Foto: Ny Carlsberg GlyptotekVis mer

Slutt på hvite løgner

Antikkens marmorhvite renhet og eleganse er avslørt som løgn og bedrag.

Kommentar

KØBENHAVN (Dagbladet): De hvite statuene i marmor - riktignok med avslåtte neser og andre unevnelige lemmer - gir et falskt bilde av den europeiske sivilisasjonen vugge. Den hvite marmoren fra antikkens tid er i ettertid blitt symbolet på noe edelt og opphøyd som hadde en både estetisk, etisk og politisk overlegenhet. De gamle romere gikk kledd i hvite togaer, basta, alt annet var vulgært.

Nå er denne myten ettertrykkelig slått i stykker. Det nyeste eksempelet på dette er høsten store utstilling på Ny Carlsberg Glyptotek i København som åpnet sist helg. «Som forvandlet» viser at de antikke skulpturene var fargesprakende som tegneseriefigurer. Malt i skrikende gult, lysende blått og rødt, naturalistiske hudtoner eller gullbelagt, framstår antikke keisere, halvguder, krukker og søyler som litt mindre fraværende og abstrakte enn de hvite «originalene».

Vitenskapen har visst dette lenge. Allerede under de arkeologiske utgravningene av Pompeii på 1700-tallet og på Akropolis seinere ble det dokumentert fargerester på skulpturene. Men funnene passet ikke i datidas bilde av antikkens renhet. Fargene ble simpelthen tiet i hjel eller sterkt underkommunisert. Idealene fra antikkens hvite skulpturer og marmorpalasser speilet en vestlig kultur som øyensynlig var mer høyverdig enn andre kulturers vulgære og barbariske bruk av farger. I visse tilfeller skal fargesporene til og med ha blitt renset bort med vilje.

Glyptoteket viste allerede for ti år siden en utstilling som handlet om polykromien - bruken av mange farger - i antikk skulptur. Museet har vært en del av et større internasjonalt nettverk som har drevet forskning på fargebruken. Det er snakk om et detektivarbeid der forskerne bruker avansert teknologi; røntgen, laser, infrarød reflektografi, elektronmikroskoper og andre stadig mer nyskapende metoder. I løpet av de ti åra mellom de to utstillingene er massen av kunnskap på feltet så omfattende at det er nødvendig å revurdere hele vårt bilde av antikken, ifølge forskerne.

Det illustreres godt gjennom den nye utstillingen. Her vises mer enn 120 objekter, både originale hvite skulpturer og rekonstruerte paralleller i farger. Mange av dem er innlånt fra utenlandske museer som er med i forskningsprosjektet. I enkelte av arbeidene vises også prosessen rundt rekonstruksjonen, for eksempel i form av flere utgaver av den romerske keiseren Caligulas hode der hudfargen blir mer naturalistisk for hvert forsøk.

Det er som å bevege seg fra en hvit, nesten sakral skulptursamling og inn i en Disney-aktig, tivolipreget verden. Nesten sjokkerende.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook