FORTIDAS MENN: Todd Bradley i Hewlett Packard og Jon Rubinstein i HP-eide Palm, her i et mer optimistisk øyeblikk tidligere i år,  viser fram noen av produktene HP nå legger ned satsingen på. Foto: SCANPIX
FORTIDAS MENN: Todd Bradley i Hewlett Packard og Jon Rubinstein i HP-eide Palm, her i et mer optimistisk øyeblikk tidligere i år, viser fram noen av produktene HP nå legger ned satsingen på. Foto: SCANPIXVis mer

Slutten på PC-alderen?

Verdens største PC-produsent kaster kortene. Jan Omdahl kommenterer.

I går kunngjorde Hewlett-Packard at selskapet vurderer å kvitte seg med PC-virksomheten, og samtidig legger ned sin satsing på det webbaserte operativsystemet webOS, og maskinvare til dette, som nettbrettet TouchPad.

Selskapet vil i stedet satse på programvare og tjenester, sier det. Når verdens største PC-produsent kaster kortene og i en smell kunngjør at  den vurderer - les: desperat ønsker - å kvitte seg med PC-virksomheten, og samtidig gir opp konkurransen mot Apples iOS og Googles Android, er det dramatisk.

Spesielt oppsiktsvekkende er det at selskapet ikke lenger ønsker å produsere PCer.

Hewlett-Packard, som ble startet av Bill Hewlett og Dave Packard i 1939 i sistenevntes garasje (alle store amerikanske teknologieventyr begynner av en aller annen grunn i en garasje), har de siste ti årene overtatt Compaq og vokst seg forbi Dell, og dermed inntatt posisjonen som verdens klart største PC-produsent.

Det, viser det seg, er ikke lenger en spesielt attraktiv ting å være.

I det Steve Jobs kaller post PC-alderen, er det smarttelefoner med iOS eller Adroid, samt nettbrett og lekre laptoper, helst fra Apple, folk vil ha. Som Fortune påpeker i denne kommentaren, kan det hevdes at det rett og slett var Apple, et annet selskap startet av to karer i en garasje, som tok livet av både HPs PC-business og TouchPad/webOS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanskje er det også mulig å trekke en annen slutning: At vi her er vitne til slutten på gullalderen for PCen slik vi kjenner den?

Hva annnet skal man kalle det, når bransjens eneste gigant ikke vil holde på lenger, og langt på vei innrømmer at man er utkonkurrert og trenger å finne opp seg selv på nytt?

Selvsagt vil de aller fleste av oss jobbe på PCer, spille på PCer og i det hele tatt leve et liv med PCer i den del år framover. Men bransjetrenden er ganske klar:  Mens salget av Windows-baserte PCer lenge har falt, har Apple spist svære markedsandeler med iMac og MacBook. Google lurer i kulissene med sin Chromebook.

I tillegg beveger databruken vår seg i stadig større grad over på mobile enheter. Der er det Apple og Google med partnere som regjererer.

Vi er altså stadig færre som bruker PCer til daglig databruk. Den historiske dikotomien, med Windowsbaserte PCer mot underdogene Apple og Linux, er på vei ut.

I post PC-universet er det Apple mot Google.

Det er mobilt. Det er web- eller appsbasert. Det er sosialt.

I dette universet er det bare plass til de aller flinkeste og smarteste gutta i klassen. Det er heller ikke nødvendigvis godt nytt for Microsoft,  som ITavisen påpeker.

Det er selvsagt mulig å tenke seg at det dukker opp flere dominerende aktører enn Apple og Google/Android-alliansen. Men de kommer neppe fra den gamle PC-industrien.

PCen med Windows er ikke «død». Ikke ennå. Særlig ikke i bedriftsmarkedet. Men sjelden har en nyhetshendelse tydeligere illustrert en bransjejetrend:

30 år og syv dager etter at IBM lanserte sin første PC, står vi begynnelsen til slutten av PC-alderen.

Oppdatert: Jeg skrev i den opprinnelige versjonen av denne kommentaren at HP overtok Dell. Det er ikke riktig. HP vokste seg forbi Dell, til posisjonen som verdens ledende PC-produsent. Dette er nå korrigert i teksten.