Små artister skal gjøre musikkdistributør til salgsmaskin

For deg som er lei av de store artistene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Har du av og til irritert deg over hvor dårlig musikkutvalget er i nettbutikkene? Du kunne egentlig tenke deg å laste ned noe nytt og spennende til iPoden din, men i stedet blir du nødt til å ta til takke med de samme vanlige artistene.

Hvis du for eksempel kunne tenke deg kinesisk pop eller det siste innen argentinsk tango, kan selskaper som The Orchard hjelpe deg.

For mens andre musikkdistributører på nettet selger millionvis av kopier av et hundretalls album, håper The Orchard å selge et hundretalls kopier av tusenvis av album.

Med andre ord har selskapet ambisjoner om å selge mange små framfor mange av de få, skriver avisen The New York Times (innlogging).

- Meningen vår er ikke å skape hits for å lage business ut av dette. Vi kaster ut et bredt nett og vi kommer til å fange noen hits i det, sier Greg Scholl til The New York Times.

Scholl ble hyret inn for å drive selskapet som ble startet i 1997. The Orchard fungerer som et mellomledd mellom små uavhengige plateselskaper og digitale musikkportaler.

- Dette er det samme som å hente inn musikk fra bakrommet, som er der hvor du må lete etter musikken, og inn i butikken, sier Scholl.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer