Små artister skal gjøre musikkdistributør til salgsmaskin

For deg som er lei av de store artistene.

(Dagbladet.no): Har du av og til irritert deg over hvor dårlig musikkutvalget er i nettbutikkene? Du kunne egentlig tenke deg å laste ned noe nytt og spennende til iPoden din, men i stedet blir du nødt til å ta til takke med de samme vanlige artistene.

Hvis du for eksempel kunne tenke deg kinesisk pop eller det siste innen argentinsk tango, kan selskaper som The Orchard hjelpe deg.

For mens andre musikkdistributører på nettet selger millionvis av kopier av et hundretalls album, håper The Orchard å selge et hundretalls kopier av tusenvis av album.

Med andre ord har selskapet ambisjoner om å selge mange små framfor mange av de få, skriver avisen The New York Times (innlogging).

- Meningen vår er ikke å skape hits for å lage business ut av dette. Vi kaster ut et bredt nett og vi kommer til å fange noen hits i det, sier Greg Scholl til The New York Times.

Scholl ble hyret inn for å drive selskapet som ble startet i 1997. The Orchard fungerer som et mellomledd mellom små uavhengige plateselskaper og digitale musikkportaler.

- Dette er det samme som å hente inn musikk fra bakrommet, som er der hvor du må lete etter musikken, og inn i butikken, sier Scholl.

Demokratisering av musikken

FOR DEN KRESNE: For musikkelskere som ønsker seg noe annet enn Anastacia. Foto: Scanpix
FOR DEN KRESNE: For musikkelskere som ønsker seg noe annet enn Anastacia. Foto: Scanpix Vis mer

- Dette høres umiddelbart veldig bra ut, sier portalsjef i MSN.no Helge Birkelund.

I samarbeid med engelske OD2 og norske Phonofile har Birkelund stor innflytelse over hva slags musikk som spilles på nordmenns mp3-spillere. Han synes det er svært positivt at flere typer musikk blir tilgjengelig.

- All musikk har i utgangspunktet et marked. Nå kan smal musikk bli mindre nisjepreget, fordi folk får muligheten til å velge. Dette er en form for demokratisering av musikken, mener Galåen.

Halesalg

For selskaper som The Orchard er håpet som sagt å få til et såkalt halesalg. Det vil si at de jobber for at et stort antall av marginalt populære låter skal generere stor omsetning.

En av rivalene til The Orchard er The Independent Online Distribution Alliance. Dette selskapet sikret seg nylig en avtale med et statseid kinesisk plateselskap om retten til å digitalisere 60.000 album. The Orchards har på sin side gjort avtaler som gir dem retten til å selge 650.000 låter fra 72 land.

Kanskje høres det ikke ut som en løp-og-kjøp-deal å kunne laste ned kinesisk pop fra nettet. Men i tillegg til at en nysjerrig musikkelsker kan få seg en behagelig overraskelse ved å prøve noe annerledes, gir nysatsingen et nytt tilbud til andre musikklyttere.

I USA er det registert en tendens mot at for eksempel latinamerikanske immigranter i USA laster ned musikk fra sine hjemland. Sjefen for plateselskapet Luaka Bop, Yale Evelev, forklarer utviklingen på denne måten.

- Folk i Kina tenker ikke på kinesisk musikk som verdensmusikk. Det gjør heller ikke kinesere i USA, sier Yale Evelev til New York Times.

Støy blir pop

Et eksempel på hvordan såkalt alternativ musikk er blitt til allemannseie på iTunes, er det japanske bandet Hotei. Etter at en av sangene deres kom med på "Kill Bill: Volume 1", nådde Hotei topp ti-listen over rockealbum på iTunes.

Det skaper optimisme i platebransjen. Per Gisle Galåen i Apartment records har i lengre tid jobbet tett med japanske artister.

- Jeg tror at en slik utvikling av nettportalene kan være med på å vekke interessen i første omgang. Musikkjøperne får mulighet til å teste ut om musikken er noe for dem, sier Galåen.

Galåen, som blant annet har kontakt med japanske støy- og improvisasjonsmusikere, tror imidlertid at musikkjøpere som gjerne tyr til det alternative, ikke er de ivrigste nettbrukerne, og at dette kan begrense suksessen til selskaper som The Orchard.

- De som foretrekker undergrunnsmusikk er gjerne av den typen som vil sikre seg selve albumet. De ser på cd-coveret eller plateomslaget som en del av kunstverket.

På den annen side ser Galåen også at forbrukermønsteret er i ferd med å endre seg, og han har tro på utviklingen med at mer alternativ musikk gjøres tilgjengelig for nedlasting.

- Markedet har også interesse for undergrunnsmusikken. Det tar bare litt lengre tid. Men musikkdistributørenes nye framstøt er bare til det gode, sier Galåen.

<B> SALGSPROMOTØR:</B> The Orchard brukte filmstjernen Jackie Chan for å reklamere for kinesisk musikk. Her reklamerer han for sin siste film.