Små byer drevet av det skitneste drivstoffet som finnes

Dagbladet mener: På tide å vurdere mer drastiske tiltak for å stanse forurensingen fra cruisetrafikken.

VERSTING: Cruiseindustrien forurenser betydelig mer enn innenriksflåten og bilparken. Her turer cruiseskipet Sapphire Princess inn et av Norges mest spektakulære naturområder, Geirangerfjorden i Møre og Romsdal.
Foto: Halvard Alvik, NTB scanpix
VERSTING: Cruiseindustrien forurenser betydelig mer enn innenriksflåten og bilparken. Her turer cruiseskipet Sapphire Princess inn et av Norges mest spektakulære naturområder, Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik, NTB scanpixVis mer
Meninger

Når NHO Reiseliv krever begrensninger i cruisetrafikken langs norskekysten, er det ikke hensynet til klima og miljø som ligger bak. Ei heller omtanke for lokalbefolkningen som i sesongen blir invadert av skuelystne turister som behandler hjemstedet deres som et levende museum. Direktør Kristin Krohn Devold er bekymret for at masseturismen ødelegger for Norge som et attraktivt reisemål for reisende som ønsker seg en unik opplevelse.

Det hevdes at cruiseturistene ikke legger igjen særlig med penger. De er som flytende bobilturister, selvforsynte og gjerrige. Det er en sannhet med modifikasjoner, men NHO og Devold har rett i at turister som reiser på egen kjøl og overnatter på land, legger igjen mer penger per person. Norge er blant verdens dyreste ferieland; det er dyrt å bo og spise, dyrt å handle, dyre billettpriser, men det føles neppe særlig eksklusivt når du ustoppelig omringes av tusenvis av cruisepassasjerer straks du skal ut og oppleve de spektakulære omgivelsene turoperatøren tok seg klekkelig betalt for.

I lokalbefolkningen rundt om er det en murrende motstand som er gjenkjennelig fra andre europeiske turistattraksjoner som Barcelona og Venezia. Felles for dem er at byene og bygdene ikke er bygget for slike menneskemengder, og lokale politiker sørover i Europa har begynt å angripe turismen som en trussel mot den kulturen og identiteten som i sin tid tiltrakk turister. Ikke minst gjelder det cruisetrafikken.

Masseturismen sliter ikke bare på humøret, men også på helsa. Norge er ett av landene som er rammet hardest av forurensing fra cruisetrafikken, viser en ny studie fra den europeiske organisasjonen Transport & Environment. Den omtaler de luksuriøse skipene som små byer som er drevet av det skitneste drivstoffet som finnes. Skipene som trafikkerte norske farvann i 2017 slapp ut flere tusen tonn mer svoveldioksid enn innenriksflåten og langt mer NOx enn hele den norske bilparken.

Inntektene fra skipene må veies mot den omfattende slitasjen og forurensingen en økende cruiseturisme står for, tross at operatørene i årevis både er truet med pisk og lokket med gulrot. Det er på tide å vurdere mer drastiske tiltak for å stanse noen av landets verste forurensere og dermed legge grunnlaget for en mer bærekraftig turisme. Økonomi og dårlig norgesreklame er kanskje det øret myndighetene til slutt hører på for å gripe inn i en næring med lange norske tradisjoner.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.