LEDER

Små byer drevet av det skitneste drivstoffet som finnes

Dagbladet mener: På tide å vurdere mer drastiske tiltak for å stanse forurensingen fra cruisetrafikken.

VERSTING: Cruiseindustrien forurenser betydelig mer enn innenriksflåten og bilparken. Her turer cruiseskipet Sapphire Princess inn et av Norges mest spektakulære naturområder, Geirangerfjorden i Møre og Romsdal.
Foto: Halvard Alvik, NTB scanpix
VERSTING: Cruiseindustrien forurenser betydelig mer enn innenriksflåten og bilparken. Her turer cruiseskipet Sapphire Princess inn et av Norges mest spektakulære naturområder, Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik, NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert
Sist oppdatert

Når NHO Reiseliv krever begrensninger i cruisetrafikken langs norskekysten, er det ikke hensynet til klima og miljø som ligger bak. Ei heller omtanke for lokalbefolkningen som i sesongen blir invadert av skuelystne turister som behandler hjemstedet deres som et levende museum. Direktør Kristin Krohn Devold er bekymret for at masseturismen ødelegger for Norge som et attraktivt reisemål for reisende som ønsker seg en unik opplevelse.

Det hevdes at cruiseturistene ikke legger igjen særlig med penger. De er som flytende bobilturister, selvforsynte og gjerrige. Det er en sannhet med modifikasjoner, men NHO og Devold har rett i at turister som reiser på egen kjøl og overnatter på land, legger igjen mer penger per person. Norge er blant verdens dyreste ferieland; det er dyrt å bo og spise, dyrt å handle, dyre billettpriser, men det føles neppe særlig eksklusivt når du ustoppelig omringes av tusenvis av cruisepassasjerer straks du skal ut og oppleve de spektakulære omgivelsene turoperatøren tok seg klekkelig betalt for.

I lokalbefolkningen rundt om er det en murrende motstand som er gjenkjennelig fra andre europeiske turistattraksjoner som Barcelona og Venezia. Felles for dem er at byene og bygdene ikke er bygget for slike menneskemengder, og lokale politiker sørover i Europa har begynt å angripe turismen som en trussel mot den kulturen og identiteten som i sin tid tiltrakk turister. Ikke minst gjelder det cruisetrafikken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer