KJØPEPRESS: Mona Koskinen Fure og Anne Hansen fra Bodø tok i forrige uke med barnebarna Stine Linn Børstad (4), Tara Kvandal Johansen (5) og Mikela Kvandal Øhlén (5) på «Disney On Ice» i Oslo. Jentene fikk hver sin Disney-effekt som minne fra opplevelsen, men bestemødrene mener arrangøren burde tilby flere billigere produkter for å lette på kjøpepresset rundt showet. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
KJØPEPRESS: Mona Koskinen Fure og Anne Hansen fra Bodø tok i forrige uke med barnebarna Stine Linn Børstad (4), Tara Kvandal Johansen (5) og Mikela Kvandal Øhlén (5) på «Disney On Ice» i Oslo. Jentene fikk hver sin Disney-effekt som minne fra opplevelsen, men bestemødrene mener arrangøren burde tilby flere billigere produkter for å lette på kjøpepresset rundt showet. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Disney on Ice i Norge

Småbarnsfamilier reagerer på kjøpepress under «Disney On Ice»

Iskald pengemaskin besøkes av 50 000 nordmenn.

(Dagbladet): I 27 år har kjente og kjære Disney-figurer svingt seg på isen i showet «Disney On Ice», som har gjestet Norge siden 1991.

2018 er intet unntak, og i forrige uke besøkte showet Oslo Spektrum. Denne uka inntar isdanserne Stavanger og DNB Arena.

Totalt er over 50 000 billetter solgt til de 14 showene i Norge, opplyser Anna Gallant overfor Dagbladet. Hun er regional markedsdirektør i Feld Entertainment, som har lisensiert Disney-rettighetene og produserer showet.

Mona Koskinen Fure (53) og Anne Hansen (49) fra Bodø tok i forrige uke med seg barnebarna til hovedstaden for å se «Disney On Ice». Bestemødrene forteller om en opplevelse for livet, men sier samtidig at besøket hadde en bismak.

- Jeg synes det var kjempedyrt inne i Spektrum. De driver rovdrift på familier, sier Fure, og viser til prisnivået for snacks og Disney-effekter.

- Det er veldig kjøpepress når du kommer inn. Er du aleneforsørger med to barn, er dette en formue, fortsetter bodøkvinnen.

«Bare må kjøpe»

Da Dagbladet besøkte «Disney On Ice» forrige uke, var selgere det første som møtte oss da vi kom forbi sikkerhetskontrollen i foajeen i Oslo Spektrum. Også inne i selve salen ble det før showet og i pausen solgt snacks og produkter, både fra bod og av selgere som gikk rundt i salen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant produktene som ble tilbudt, var en Mikke og Minni-pose med popcorn, med en prislapp på 150 kroner. Sukkerspinn med tilhørende Disney-effekt kostet 170 kroner, slush i Disney-krus kostet 150 kroner, og en stor «snøstav» med blinkende lys kostet 300 kroner.

- Når man skal kose seg og ha det bra, er det vanskelig å si nei til barna. Da blir det press. Man føler at man «bare må kjøpe», selv om ikke alle har økonomi til det, sier Mona Koskinen Fure.

- Showet var fint, men alt det andre gir opplevelsen en smak av business, på barnas bekostning.

ISSHOW: «Disney On Ice» har solgt over 50 000 billetter i Norge i år. I løpet av de to timene isshowet varer, får publikum se Disney-helter som Mikke og Minni Mus, «Toy Story»-gjengen (bildet) og «Frost»-Elsa - alle med skøyter på beina. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
ISSHOW: «Disney On Ice» har solgt over 50 000 billetter i Norge i år. I løpet av de to timene isshowet varer, får publikum se Disney-helter som Mikke og Minni Mus, «Toy Story»-gjengen (bildet) og «Frost»-Elsa - alle med skøyter på beina. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Stive priser

Fure er ikke alene om å mene at arrangøren tar seg godt betalt for snacks og effekter under «Disney On Ice».

- Det er stive priser. Men de små vil ha, og da kan man ikke si nei, sier Glenn Larsen (39).

Sammen med kona Monica Fritzon Larsen (36), og barna Thea Marie (10) og Dennis Leander (5), kjørte han i forrige uke fra Porsgrunn til Oslo for å se «Disney On Ice» for fjerde gang.

Billettprisene til showet er imidlertid ikke så ille, skal vi tro familien Fritzon Larsen.

- «MGP jr.» var dyrere.

VERDT DET: Glenn Larsen så «Disney On Ice» med kona Monica Fritzon Larsen og barna Thea Marie og Dennis Leander. Larsen mener arrangøren tar seg godt betalt for snacks og effekter, men punger ut likevel. - Når du ser på barna er det verdt det, sier tobarnsfaren. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
VERDT DET: Glenn Larsen så «Disney On Ice» med kona Monica Fritzon Larsen og barna Thea Marie og Dennis Leander. Larsen mener arrangøren tar seg godt betalt for snacks og effekter, men punger ut likevel. - Når du ser på barna er det verdt det, sier tobarnsfaren. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Overpriset

Glenn Johansen (35) og Rachel Ukkestad (33) tok dattera Kendra Ukkestad Johansen (3) med på sitt første «Disney On Ice»-show forrige uke.

Familien ble positivt overrasket over billettprisene, men reagerte på prisnivået for effekter.

- Vi har lovet Kendra en tryllestav, men 300 kroner for en tryllestav er idioti, sier Johansen.

FIKK TRYLLESTAV: Glenn Johansen og Rachel Ukkestad hadde lovet dattera Kendra en tryllestav på «Disney On Ice». Det fikk hun, til tross for at faren fikk bakoversveis av prislappen. Og det blir neppe siste gang familien besøker showet. - Vi kommer nok igjen neste år, sier Ukkestad. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
FIKK TRYLLESTAV: Glenn Johansen og Rachel Ukkestad hadde lovet dattera Kendra en tryllestav på «Disney On Ice». Det fikk hun, til tross for at faren fikk bakoversveis av prislappen. Og det blir neppe siste gang familien besøker showet. - Vi kommer nok igjen neste år, sier Ukkestad. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Barna vil jo ha det. Da er det dumt at det skal være så overpriset, sier Ukkestad.

Hun tror samtidig at det er fullt mulig å dra på «Disney On Ice» uten å kjøpe noe ekstra.

- Det går an å gå på showet, og si til barna at man ikke skal ha noe.

Forsker: - Vanskelig å si nei

Det tror Silje Elisabeth Skuland, forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, er lettere sagt enn gjort.

- Med «Disney On Ice» kan man spørre om det holder med bare opplevelsen. Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig å si nei, og synes i utgangspunktet ikke dette er greit, sier Skuland og viser til uttalelsene fra foreldrene og besteforeldrene Dagbladet har snakket med.

Hun frykter at prisnivået på «Disney On Ice»-snacks og -effekter går ut over familier med lav inntekt.

- Hvis du for eksempel er en alenefamilie med lav inntekt, og har fått billetter i gave for å ta med ungene ut en sjelden gang, vil ungene kanskje oppleve det fælt når de ikke får tingene som andre unger løper rundt med, sier forskeren.

Hun forteller at det er «big business» å bruke underholdning for barn til å markedsføre leker og andre produkter.

- Dessverre går det ut over de med lav inntekt, og barn som ikke får. Det blir veldig synlige forskjeller, og det er noe barn merker.

REAGERER PÅ PRISNIVÅET: Forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Silje Elisabeth Skuland. Foto: SIFO
REAGERER PÅ PRISNIVÅET: Forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Silje Elisabeth Skuland. Foto: SIFO Vis mer

- Disney og Feld Entertainment er kommersielle selskaper, og «Disney On Ice» er en omfattende produksjon. Skal ikke de ha mulighet til å tjene penger ut over billettinntekter?

- Joda, det må de få lov til. Men med så stive priser får du følelsen av at det ikke bare handler om å tjene penger på gode opplevelser for barn, men virkelig å grabbe til seg flest mulige kroner, sier Skuland.

Hun mener arrangøren kunne gjort flere grep for å minske kjøpepresset:

- De kunne halvert prisene og halvert mengden, eller gjort det mulig for foreldre å ta med barna inn og ut av lokalet uten at man må gjennom gavebutikken.

Feld: Forskjellige prisklasser

Feld Entertainment er gjort kjent med kritikken mot priser og kjøpepress under «Disney On Ice».

Anna Gallant i Feld opplyser overfor Dagbladet at de som privateid selskap ikke deler detaljert informasjon rundt selskapets økonomi, ei heller rundt salg av merchandise.

Gallant understreker at produktene som selges under «Disney On Ice» ikke kan kjøpes noe annet sted, og at alle produkter kommer med en betingelsesløs garanti på to år. Videre skriver hun at hvert show tilbyr et bredt spekter med produkter i forskjellige prisklasser, for å sikre at alle publikummere kan finne noe som passer sitt budsjett.