Den mangfoldige franskmannen har kapret fransk films største kvinnelige stjerner til sin høyst tilsiktede teatrale krimparodi i musikalformat. Divaer som Catherine Deneuve, Isabelle Huppert og Emanuelle Beart brister på rekke og rad ut i lystig 50-tallspop inne i Ozons fargesterke tablåer - rammen rundt et Agatha Christie-inspirert mordmysterium.
Ballet tar til idet husets yngste datter skriker opp om at far er død, tilsynelatende myrdet, hvorpå samtlige kan mistenkes for forbrytelsen - både moren Gaby (Deneuve) og hennes søster (Huppert), i tillegg til tjenerstaben i det fasjonable hjemmet på landet. Beskyldninger hagler og hemmeligheter avsløres.
«8 kvinner» er basert på et skuespill. Det er ikke første gang Ozon tyr til rolle- og teaterspill. «Vanndråper på brennende sten» (2000) var bygd på et stykke av Rainer Werner Fassbinder og raljerte bl.a. vittig over fastlåste kjønnsmønstre. Den unge regissøren hadde dermed noe på hjertet midt i galskapen.
Ikke slik her. Selve ideen om den teatrale kunstighet ser ut til å ha fått grepet på Ozon, og den er morsom nok - i rundt tre kvarter. Da har vi sett madamene og forstått konseptet, så selv om en karakterskuespiller som Huppert gjør et krafttak som komiker, har verken regissøren eller ideen mer å gå på. Den kan ikke utvikles videre, men sirkler rundt sin egen akse av påfunn og tunge stjernenavn.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger