Smashing Pumkins

Dannet i Chicago i 1986 av sønnen til en jazzgitarist, Billy Corgan. Etter å ha gitt ut en singel på en lokal label, fikk de kontrakt med Seattle-selskapet SupPop i 1990. Året etter ble de plukket opp av storselskapet Virgin.

Debutalbumet «Gish» var oppkalt etter skuespilleren Lillian Gish. Blander sterk Led Zeppelin-inspirasjon med prog-rock, psykedelia, metal og grønsj. Eller som Corgan sa selv: «I was trying to blend Black Sabbath power and Led Zeppelin dynamics with Pink Floyd Psychedelia».

Ble produsert av Butch Vig (nå sjef i Garbage), som også stod bak Nirvanas revolusjonerende «Nevermind»-album. Selv om Pumpkins ikke var noe vanlig grønsj-band fikk de sitt gjennombrudd i en epoke der Nirvana åpnet folks øyne og ører for alternativ støy-rock.

Smashing Pumpkins er en av de store alternative rockebandene på 90-tallet. Smashing Pumpkins har hele tiden beholdt sitt særpreg og vunnet nettopp på grunn av det. I motsetning til Nirvana, som var for destruktive, og Pearl Jam, som er motvillige rockestjerner, har Smashing Pumpkins bygd en imponerende karriere på en konstant balansegang mellom kommersialitet og kredibilitet. En balansegang de holder ennå.

Smashing Pumpkins gjennombrudd i 1993 med «Gish» legitimerte deres inspirasjonskilder; uhipp prog-rock og heavy metal fra 70-årene. I Pumpkins radiovennlige og uimotståelige tapning fikk disse sjangerne en sårt trengt oppdatering. Men i motsetning til disse sjangerne har Pumpkins holdt sin sti ren og sluppet briljante album som «Siamese Dream» og den ambisiøse - pretensiøse vil noen si - «Mellon Collie and the Infinite Sadness».

I 1996 fikk bandets trommeslager Jimmy Chamberlain sparken på grunn av heroinmisbruk. Den utløsende hendelsen var hans tilstedeværelse da bandets keyboardist Jonathan Melvoin døde av en overdose på et hotellrom.

1998-albumet «Adore» ble en nedtur kunsterisk og salgsmessig og bar preg av Chamberlains fravær. Han returnerte etterhvert, men våren 2000 sluttet bassist D'Arcy, som ble erstattet av Hole's Melissa Auf Der Mauer. «MACHINA/the machines of God» ble bandets svanesang, kun etterfulgt av en «II»-utgave av samme album, trykt i 25 vinylkopier og spredt via MP3 på nettet.

Samme høst spilte de i Oslo Spektrum under sin avskjedsturne.