Smashing Pumpkins i uvær

«To Sheila» heter åpningskuttet på det nye albumet fra Chicago-bandet Smashing Pumpkins. Det ligger først i settet også når de entrer scenen på Skansen i Stockholm. Nydelig - og hadde gradestokken bare vist littmer enn seks grader...

Billy Corgan har tatt konsekvensen av kulda, og utstyrt seg med knelang skinnfrakk og solid topplue.

Aronoff med stikker

Konserten domineres av låter fra det nye albumet «Adore», som slippes 2.juni. Av konserten å dømme har vi få overraskelser i vente, selv om bandet muligens tar musikken sin noe mer i retning pop. De var jo i sin tid et av grungens (noen som husker den?) virkelige flaggskip, med 7-million-selgeren «Mellon Collie And The Infinite Sadness» som det selvfølgelige høydepunkt.

Siden den gang har de sparka trommisen sin, som ifølge Corgan var altfor innblanda i overdosedødsfallet til bandets innleide synth-traktør.

Bak trommene sitter nå ingen ringere enn Kenny Aronoff; mannen som har gjort underverker med John Mellencamp og som slo John Fogerty til himmels i Oslo Spektrum i fjor høst.

Symfonisk og akustisk

Vi får «Perfect» og singelen «Ava Adore», men først og fremst laaaange intro-partier og ditto soloer. Det hviler rett ut sagt noeGenesisk over den nærmest symfoniske rocken til Pumpkins. Helt til «Tonight Tonight»; som likegodt framføres i bortimot strømløs versjon. Overraskende, og fint.

D'Arcy, Corgan og James Iha gjør sitt ytterste for å varme oss, både som musikere og i form av høflige hilsener mellom sangene. Det hjelper bare ikke. Istedet blir vi stående og beundre den vakre utsikten mot Globen og Søder. Mot en forsinka Kong Vinter kjemper selv disse kvinner og menn forgjeves.

KONSERT:
Smashing Pumpkins, Skansen, Stockholm, 25. mai.