Smått er godt

LONDON (Dagbladet): Storbritannia er mer enn store musikaler, for den som vil se scenekunst.

Teatersuksesser starter ofte i det små; verdenssuksessen «The Stones in his Pocket» ble oppdaget på det vesle Tricycle-teatret i Kilburn. Det gikk videre til et stort teater, Duke of York's i Londons West End. Et annet eksempel er «Feelgood» som ble født i Hampstead Theatre Club og nå går på Garrick-teatret.

  • Tricycle er det eneste teatret i Brent kommune, med senter i Kilburn. Dette er det mest multikulturelle området i Europa. I denne kommunen snakkes det 90 forskjellige språk, og Brent har 50 prosent flerkulturelle innbyggere, bl.a. en stor gruppe irer.

Tricycle satser på stykker som er populære i disse befolkningsgruppene og er kjent for sin politiske profil. På bakgrunn av offentlige rapporter ble stykket «The Colour of Justice» skrevet om mordet på den svarte Stephen Lawrence. Dette er en av de største politiskandaler i Storbritannia, og stykket avslørte politiets rasefordommer og dårlige etterforskning, noe som førte til at de hvite morderne fortsatt er på frifot.

I sommer viser teatret et show med den sørafrikanske komikeren Peter Dirk Uys. Han harselerte over de hvite makthaverne under apartheid, nå går satiren ut over president Mbeki, som blir framstilt som en struts med hodet i sanden, når det gjelder hans syn på aids.

  • - Teatrenes jobb er å utfordre samfunnet. De skal alltid være opposisjonelle, det er vår plikt å være på anarkistenes side, sier teatersjef Nicolas Kent om Tricycles politikk.

Hampstead Theatre Club i Swiss Cottage har hatt mange suksesser som har havnet i West End. «Feelgood» er det ferskeste eksempelet. Dette stykket er en politisk satire over Blair-regjeringen, og latteren runger når Henry Goodman går i spinn i rollen som Blairs pressetalsmann Alistair Campbell.

  • De små teatrene har sine spesialiteter. Almeida setter ofte opp klassiske stykker i en ny og moderne stil. Bush-teateret i Shepherds Bush spesialiserer seg på nyere, engelske forfattere, og Young Vic forsøker å tiltrekke seg et ungt publikum i alderen 16 til 25 år. Lyric i Hammersmith har mange stykker om homofile, og Donmar satser på amerikanske filmstjerner, ofte i stykker fra 1920-åra, foruten musikaler. Royal Court er et av de beste avantgardeteatrene med mange nye stykker.

De små teatrene viser hva som skjer blant unge skuespillforfattere. Det er spennende.