Smekk for Smirnoff

Smirnoff Fashion Awards er en internasjonal konkurranse for unge motestudenter. Nå har Rusmiddeldirektoratet kastet seg over konkurransen, ikke for å delta, men for å få fjernet vodkamerket som har gitt den navn.

- Ikke hørt noe

- Dette er brudd på alkoholloven, sier John Langebråten i direktoratet.

Det hører med til historien at den norske finalen i konkurransen har vært arrangert i ni år. Uten at noen har hevet så mye som et øyelokk på grunn av annet enn sprelske motepåfunn. Alkohollogoen som pryder konkurransemateriell, reklame og invitasjoner, samt internettadressen til konkurransen, er det få som har reagert på. Før nå.

- Dette er lovstridig alkoholreklame og derfor sender vi et brev til arrangøren, Gunnar Amundsen AS, hvor vi påpeker at materiellet de har sendt ut er i strid med alkoholloven, sier John Langebråten.

Importør

- Firmaet er også bevillingshaver som vin- og spritimportør, fastslår Langebråten.

- Kan et slikt brudd på alkoholloven føre til tap av importbevilling?
- I ytterste konsekvens kan man miste en slik bevilling, ja. Det krever stadige og alvorlige brudd på alkoholloven. Da medfører det også politianmeldelse, konkluderer kontorsjefen i Rusmiddeldirektoratets kontroll- og bevillingsavdeling.

Så langt er det invitasjonene til kveldens finale i motedesignerkonkurransen Smirnoff Fashion Awards Rusmiddeldirektoratet har grepet fatt i. Der presenteres både logoen for det kjente vodkamerket, samt en avbildning av ei flaske med umiskjennelig produkt.

Lukket

- Men her er det snakk om et lukket arrangement med 20 års aldersgrense og personlige invitasjoner, er det fortsatt lovstridig å bruke en merkevarelogo for et alkoholholdig produkt?
- Ja. Til tross for at det er et lukket arrangement. Alkoholreklame er forbudt uansett. Derfor vil vi henstille til firmaet Gunnar Amundsen AS om å slutte å markedsføre konkurransen under alkohollogoen. Vi kommer også til å be firmaet om en bekreftelse på at de har etterkommet Rusmiddeldirektoratets krav. For øvrig er det ikke tillatt å vise alkoholreklame under finalen eller andre arrangement, heller, understreker John Langebråten.

REAGERER: John Langebråten i Rusmiddeldirektoratet.