Smertefri lansering for «Age of Conan»

Og nå går aksjen i været.

(Dagbladet.no): På selveste 17. mai åpnet norske Funcom portene for den første ladningen av spillere i online-rollespillet «Age of Conan». I en fersk børsmelding er dette antallet satt til 100.000.

På tross av en forsinkelse på tre timer lørdag kveld, gikk premieren overraskende godt. På spillets forumsider er tonen svært god, og dette gjenspeiler seg i dag på Oslo børs, der aksjen topper vinnerlista med en økning på over ti prosent.

- Vi skjønner at noen spillere syntes det var ergelig å vente tre timer på lørdag, men sett i perspektiv er det for oss en forholdsvis liten bump på veien når vi lanserer et onlinespill av størrelsen til «Age of Conan». Ting gikk veldig bra når de første spillerne logget seg inn, og det var smil og jubel hos Funcom lørdag kveld, sier en småtrøtt produktsjef Erling Ellingsen til Dagbladet.no.

- Selv har jeg rukket å klokke inn over 15 timers spilletid i spillet siden lørdag kveld, forklarer han.

- Gikk svært bra

I løpet av helgen ble nettsidene til Funcom nær sprengt av trafikken, og selskapet måtte ta grep for å sørge for at forumet og nettsiden ikke gikk helt ned.

- Med tanke på historien til tidligere lanseringer av tilsvarende spill, gikk dette svært bra. Vi hadde ikke forventet store feil, men vi har hele tiden hatt i bakhodet at noe kan gå galt. Til og med «World of Warcraft» hadde jo lanseringsproblemer den første tiden, sier Ellingsen, som forteller at Funcom har lært mye av den problematiske lanseringen av online-rollespillet «Anarchy Online» i 2001.

- Samtidig som vi er blitt mye flinkere, har vi også mer ressurser enn da vi lanserte «Anarchy Online», spesielt på den tekniske siden. Det har mye å si. Nå gjenstår det å se hvordan det går når resten av spillerne skal inn i spillet, sier Ellingsen.

Smertefri lansering for «Age of Conan»

Slippes i etapper

«Age of Conan» blir sluppet i USA i morgen, mens vi her i Norge og Europa får tilgang på fredag den 23. mai.

- Det at vi har hatt muligheten til å lansere i etapper, gjør lanseringsprosessen glattere og mer problemfri, og gir oss bedre mulighet til å skalere opp underveis, sier Ellingsen.

I dagens børsmelding forteller Funcom at de har økt serverkapasiteten fra å tåle et maksimum på 600.000 spillere, til at takhøyden nå ligger rundt 700.000.

Dette er en av grunnene til at børsmarkedet i dag har reagert positivt på Funcom-aksjen.

- Nøkkelordet for Funcom-aksjen i dag er «forventningsfull». Spillet har de siste par årene fått fryktelig mye forhåndsomtale, og har vært utsatt for en rekke forsinkelser som har vært skuffende. Endelig er spillet tilsynelatende på vei ut i butikk, og det er positive nyheter, sier analytiker Espen Torgersen i meglerhuset Carnegie til Dagbladet.no.


Stort potensiale

Torgersen har fulgt Funcoms utvikling gjennom flere år, og sier det ser ut til å gå rette veien for det norske selskapet:

- De har hatt en enorm utvikling siden de opprinnelig hadde tenkt å lansere «Age of Conan». Prosjektet er blitt veldig mye mer omfattende enn først antatt, og for hver utsettelse har de bare brukt mer tid og penger for å forbedre spillet. Vi var blant de mest positive da vi anslo at 600.000 spillere var et realistisk mål for «Age of Conan», men med dagens børsmelding kan dette i stedet vise seg å være et konservativt anslag, sier Torgersen.

- Ser man bort fra «World of Warcraft», er 700.000 spillere et et veldig godt tall sett i forhold til andre tilsvarende online-spill på markedet. Så må man jo ikke glemme at Funcom er skrudd sammen på en slik måte at kostnadene øker veldig lite selv om de skulle få med seg mange flere spillere. Sånn sett er det et veldig stort oppsidepotensiale for Funcom-aksjen, sier Torgersen, og forklarer:

- Det er i utgangspunktet fryktelig vanskelig å anslå en rett pris med en akskje som dette. I utgangspunktet tror jeg at den kan ligge på et sted mellom 45 og 55 kroner de første tre månedene. Men om de når en million spillere, betyr det bare økte inntekter for Funcom. Da kan du regne med en kurs på inntil 70 kroner. Men hva hvis de får halvannen million spillere, spør han.

Moro i lengden?

Ifølge Torgersen avhenger akskjekursen framover hovedsaklig av to ting: Antallet «Age of Conan»-kunder, og hvor lenge disse velger å spille.

- Svaret på dette får vi ikke med det første, det gjenstår å se hvor morsomt spillet er i lengden.

Erling Ellingsen i Funcom sier at hovedfokuset etter lansering er å gjøre spillopplevelsen så interessant som mulig i lang tid framover.

- Vi kommer ikke til å hvile på laurbærene nå, nå kommer vi til å utvide «Age of Conan» hele tiden. Det er jo den store utfordringen til spill som dette, at innholdet tar slutt og derfor hele tiden må suppleres. Vi har klare planer på hva vi tenker på å gjøre framover nå, både med tanke på utvidelser og gratis innhold, sier Ellingsen til Dagbladet.no.

Har du spilt «Age of Conan» i helgen? Fortell hva du synes i kommentarfeltet under!