Dir.: Ottavio Dantone Oslo Kirkemusikkfestival Trefoldighetskirken
KONSERT: Det var inn dit, hvor lyst og smerte balanserer så hårfint, at Accademia Bizantina hentet oss på konserten i Trefoldighetskirken tirsdag kveld.
På en måte hadde det italienske ensemblet forberedt oss gjennom programvalget, der ’smertelig vakker’ bare er forbokstaven: Pergolesis «Salve Regina» etterfulgt av Porporas verk med samme tittel, før de druknet oss i Pergolesis legendariske «Stabat Mater», og rammet det hele inn med to Sinfonia’er av Alessandro Scarlatti.
Og likevel klang det totalt overrumplende, med en strykerklang som har tatt opp i seg alt som tenkes kan av vokal fraseringskunst. Frittflytende og sensuell ut i hver fiber, tilbakelent og årvåken på en og samme tid og uten å forsere et eneste øyeblikk, tegnet de musikkens vakre kurver i helfigur. Og Dantone ledet framføringen med de mykeste håndbevegelser du skulle ha sett.
Framføringen kom så tett på den nye instrumentalmusikkens puls som tenkes kan, der hvor vokal- og instrumentalklang inngår i et ømt og heftig favntak som er til å drukne seg i. Strykernes svungne linjer vokser ut av det italienske språkets klang og figurer, slik kvinnestemmene forlenger kroppens linjer som bærer dem fram.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger