Smil, du er Oscar-nominert

Hvorfor er de nominerte til søndagens Oscar-fest så utrolig alvorlige?

(Dagbladet.no): - Voldtekten av The Marlboro Man, kalte den konservative kommentatoren David Kupelian «Brokeback Mountain».

Filmen er - til enkelte kristenkonservative amerikaneres store fortvilelse - en av de store favorittene før søndagens Oscar-utdeling, med åtte nominasjoner.

Men ikke bare det: Den er også i spydspissen for en aldri så liten bølge i amerikansk film. En bølge der intet tema er for seriøst, hovedpersonene kan gå to timer uten å smile, og glamour regnes som et onde som bare unntaksvis er nødvendig.

- Hollywood har begynt å kvesse knivene igjen, sier Ole O. Moen, professor ved Universitetet i Oslo med Nord-Amerika som spesialområde, til Dagbladet.no.

Rekordseriøs

De fem nominerte til «årets film» inviterer ikke til særlig mye latter. Ang Lees «Brokeback Mountain» handler - om du skulle ikke ha fått det med deg - om homofile cowboyer. Paul Haggis\' «Crash» takler rasespørsmål. Steven Spielbergs «Munich» handler om terrorisme.

Og «Capote» og «Good Night and Good Luck» er ikke akkurat slapstick-komedier det heller.

Amerikanske filmjournalister mener den 78. Oscar-utdelingen er den mest seriøse noensinne. Er det mulig å forklare hvorfor?

ALVORLIG OSCAR-FAVORITT: Heath Ledger og Jake Gyllenhaal i «Brokeback Mountain». FOTO: FILMWEB
ALVORLIG OSCAR-FAVORITT: Heath Ledger og Jake Gyllenhaal i «Brokeback Mountain». FOTO: FILMWEB Vis mer

Ole O. Moen mener det kan være de sterke politiske spenningene i USA som ligger bak tendensen.

- Det er ikke noe nytt at de konservative oppfatter Hollywood som uamerikansk. Så snudde det litt for noen år siden, og særlig etter 11. september, da man helst ikke skulle ta tak i ting som ble oppfattet som ubehagelige. Det var en slags misforstått lojalitet, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har pendelen snudd igjen - og det er ikke lenger bare smårabiate Michael Moore som står på barrikadene. Politiseringen av mainstreamfilmen kan være et tegn på at det er større samfunnsendringer på gang, mener Moen.

Til overflaten

«Jeg var til stede da presidenten avla sin ed i 2001, og jeg gråt. Hva jeg var så redd for? Jeg fryktet at presidenten kom til å ødelegge økonomien og forgifte drikkevannet. Er ikke det yndig? 

Jeg hadde faktisk ikke den pessimistiske fantasien som skulle til for å forestille meg at tusenvis av mennesker kom til å å bli spionert på, lemlestet, torturert, drept eller ruinert takket være hans inkompetanse», skrev komikeren Sarah Vowell (Violet i «De utrolige») i sin spalte i The New York Times.

Vowell er naturligvis ikke alene om slike tanker blant den amerikanske kultureliten.

- Politisk kritikk kommer til overflaten etter hvert. Reagan ble heller ikke kritisert de første årene av sin regjeringstid, men fikk virkelig kjørt seg i de to siste, sier Moen.

Ingen kassasuksesser

Men mye tyder på at filmskaperne og Oscar-juryen til en viss grad er i utakt med resten av befolkningen.

Det er riktignok imponerende at «Brokeback Mountain» - til tross for et smalt tema og lite markedsføring - har spilt inn 500 millioner kroner i USA.

Men de andre nominerte til beste film er langt unna slike summer, om vi skal tro nyhetsbyrået Reuters.

En Oscar-pris for beste film søndag kan imidlertid bety penger i kassa for de outsiderne - om ikke det går som forventet, og de homofile cowboyene gjør rent bord.

ALVORLIG OSCAR-FAVORITT: Paul Haggis\' «Crash».
ALVORLIG OSCAR-FAVORITT: Philip Seymour Hoffman i «Capote».
<B>POLITISKE SPENNINGER: Professor Ole O. Moen mener politiske spenninger i USA kan være årsaken til den nye seriøsiteten i amerikansk film.
SYRLIG BUSH-KRITIKER: «The Incredibles»-stjernen Sarah Wowell fikk en viss oppmerksomhet etter skarp Bush-kritikk i The New York Times.