Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Smurfine slår tilbake: Slik kjemper filmstjernen mot mannsdominans i Hollywood

Reese Witherspoon kjøper opp bokrettigheter for å få flere kvinner på kinolerretet.

HAR VÆRT «SMURFINE»: Reese Witherspoon forklarte i et panel i helgen at hun ofte hadde vært eneste kvinne på filmsettet - og at hun nå vil ha flere kvinner rundt seg.
HAR VÆRT «SMURFINE»: Reese Witherspoon forklarte i et panel i helgen at hun ofte hadde vært eneste kvinne på filmsettet - og at hun nå vil ha flere kvinner rundt seg. Vis mer
Kommentar

–I 25 år har jeg vært den eneste kvinnen på filmsettet, sa Reese Witherspoon denne helgen.

–De kaller det «Smurfine-syndromet», fordi hun har hundre smurfer rundt seg og er den eneste jenta.

Dette var en av erfaringene som inspirerte filmstjernen Witherspoon til å starte sitt eget produksjonsselskap, med det mål å lage filmer med kvinnelige hovedpersoner. En annen var spørrerunden hun tok blant filmstudioene i 2012, da hun oppdaget at de til sammen bare hadde én film på trappene med en kvinnelig protagonist over 30 år. Witherspoon sa til seg selv at «da får jeg bare sette i gang». Fem år senere har produksjonsselskapet hennes blant annet stått bak Oscar-nominerte filmer som «Gone Girl» og «Wild», og nå tv-serien «Big Little Lies», som var utgangspunktet for Smurfine-kommentaren.

I et Hollywood som vegrer seg for å satse på kvinnedrevne filmer, har Witherspoon funnet en metode: Hun kjøper opp filmrettighetene til kvinnedrevne romaner som ligger an til å bli suksesser, og bruker bokens popularitet i markedsføringen. Også kollegaene Lena Heady og Rose Byrne har kjøpt rettighetene til romaner for å lage film av dem og blitt entreprenører på produsentsiden.

Hollywood er et krevende sted for kvinner. Bare en tredjedel av hovedrollene i filmbyens 500 største filmer, og en tredjedel av talerollene, gestaltes av kvinner. Halvparten av verkene som i fjor var nominert til Oscar for beste film, strøk i «Bechdel-testen», som går ut på om en film har to navngitte kvinnelige rollefigurer som snakker, med hverandre, om noe annet enn en mann.

Men filmskuta er vond å vende. Kvinner kjøper stadig flere kinobilletter enn menn. De som gir grønne lys i Hollywood kan tenke at kvinner går på kino uansett hovedpersonens kjønn, og derfor ikke trenger å beiles til like heftig som menn. Med fallet i dvd-salg er filmene mer avhengig av internasjonal suksess enn før, og i store deler av verden er det lettere å selge historier om menn enn om kvinner. I tillegg pekes det på at de mest populære filmene oftest har en mann forrest på plakaten.

Men dette siste har også å gjøre med at disse filmene ofte er de med størst pengesekk, både til produksjon og markedsføring. Mot dette setter statistikksiden FiveThirtyEight følgende: Filmer med kvinner i hovedrollen er som regel bedre investeringer. De tjener inn mer penger sett i forhold til hvor mye de kostet å lage, og mer enn hva som er forventet.

Witherspoon har ofte spilt søte romantiske heltinner, men fått mest anerkjennelse for rollene der en jernvilje ligger bak smilet; i «Legally Blonde» og «Election». Den egenskapen får den fordums Smurfine bruk for, om hun skal snu Hollywood-skipet. Men det blir stadig flere hender på roret.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling