HAR VÆRT «SMURFINE»: Reese Witherspoon forklarte i et panel i helgen at hun ofte hadde vært eneste kvinne på filmsettet - og at hun nå vil ha flere kvinner rundt seg.
HAR VÆRT «SMURFINE»: Reese Witherspoon forklarte i et panel i helgen at hun ofte hadde vært eneste kvinne på filmsettet - og at hun nå vil ha flere kvinner rundt seg.Vis mer

Smurfine slår tilbake: Slik kjemper filmstjernen mot mannsdominans i Hollywood

Reese Witherspoon kjøper opp bokrettigheter for å få flere kvinner på kinolerretet.

Kommentar

–I 25 år har jeg vært den eneste kvinnen på filmsettet, sa Reese Witherspoon denne helgen.

–De kaller det «Smurfine-syndromet», fordi hun har hundre smurfer rundt seg og er den eneste jenta.

Dette var en av erfaringene som inspirerte filmstjernen Witherspoon til å starte sitt eget produksjonsselskap, med det mål å lage filmer med kvinnelige hovedpersoner. En annen var spørrerunden hun tok blant filmstudioene i 2012, da hun oppdaget at de til sammen bare hadde én film på trappene med en kvinnelig protagonist over 30 år. Witherspoon sa til seg selv at «da får jeg bare sette i gang». Fem år senere har produksjonsselskapet hennes blant annet stått bak Oscar-nominerte filmer som «Gone Girl» og «Wild», og nå tv-serien «Big Little Lies», som var utgangspunktet for Smurfine-kommentaren.

I et Hollywood som vegrer seg for å satse på kvinnedrevne filmer, har Witherspoon funnet en metode: Hun kjøper opp filmrettighetene til kvinnedrevne romaner som ligger an til å bli suksesser, og bruker bokens popularitet i markedsføringen. Også kollegaene Lena Heady og Rose Byrne har kjøpt rettighetene til romaner for å lage film av dem og blitt entreprenører på produsentsiden.

Hollywood er et krevende sted for kvinner. Bare en tredjedel av hovedrollene i filmbyens 500 største filmer, og en tredjedel av talerollene, gestaltes av kvinner. Halvparten av verkene som i fjor var nominert til Oscar for beste film, strøk i «Bechdel-testen», som går ut på om en film har to navngitte kvinnelige rollefigurer som snakker, med hverandre, om noe annet enn en mann.

Men filmskuta er vond å vende. Kvinner kjøper stadig flere kinobilletter enn menn. De som gir grønne lys i Hollywood kan tenke at kvinner går på kino uansett hovedpersonens kjønn, og derfor ikke trenger å beiles til like heftig som menn. Med fallet i dvd-salg er filmene mer avhengig av internasjonal suksess enn før, og i store deler av verden er det lettere å selge historier om menn enn om kvinner. I tillegg pekes det på at de mest populære filmene oftest har en mann forrest på plakaten.

Men dette siste har også å gjøre med at disse filmene ofte er de med størst pengesekk, både til produksjon og markedsføring. Mot dette setter statistikksiden FiveThirtyEight følgende: Filmer med kvinner i hovedrollen er som regel bedre investeringer. De tjener inn mer penger sett i forhold til hvor mye de kostet å lage, og mer enn hva som er forventet.

Witherspoon har ofte spilt søte romantiske heltinner, men fått mest anerkjennelse for rollene der en jernvilje ligger bak smilet; i «Legally Blonde» og «Election». Den egenskapen får den fordums Smurfine bruk for, om hun skal snu Hollywood-skipet. Men det blir stadig flere hender på roret.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook