Smutthull i loven

Små uavhengige filmstudioer slipper å ta hensyn til det amerikanske Senatets nye lovgivning.

Store filmstudioer som Warner Bros. 20th Century Fox og Disney gir etter for politisk press, skriver USA Today. Kjernen i problemet dreier seg om markedsføring av filmer med 18 års grense ovenfor barn. Hollywood har på sin side innrømmet bevisst markedsføring mot barn. Andre studioer sniker seg derimot unna.

Mindre studioer er nemlig ikke medlemmer av filmforbundet, Motion Picture Association of America (MPAA). Det betyr i praksis at de ikke trenger å ta hensyn til retningslinjer fra Senatet.

I løpet av de siste årene har en rekke filmer med mer eller mindre voldelig innhold blitt produsert utenfor de store stuioene. Filmer som «American Psycho», «The Blair Witch Project», den kontroversielle thrilleren fra Artisan «The Way of the Gun», «Eye of the Beholder» med Ashley Judd og Gude-komedien «Dogma» har sluppet å blitt kritisert av Senatets komite.

Likevel vil de fleste av de mindre selskapene følge Senatets retningslinjer.

- Vi følger gjerne filmindustriens standard, sier John Jacobs i Destination Films.

For til syvende og sist blir det et spørsmål om penger. De mindre selskapene kan bli tvunget til å følge lovene. Det er MPAA som setter aldersgrensen på en film. De store kinokompleksene nekter nemlig å sette opp filmer som ikke har en tillatt aldersgrense.

- Vi ønsker ikke å ekskludere de små studioene, men å inkludere dem i den generelle lovgivningen, sier Mark Buse, sjefen for Senatets handelskomite.

De små studioene ser ikke helt problemet og sier de alltid har tatt hensyn til hvordan de har markedsført sine filmer.

- Lenge før dette ble en sak for Senatet har vi vært forsiktig med markedsføring av visse filmer, sier Tom Ortenber, sjefen for Lions Gate Films.

SNIK: American Psycho kan snike seg unna ny lov.