Snakker endelig om «Ico»-oppfølgeren

Første detaljer om «The Last Guardian».

|||Fumito Ueda, skaperen av «Ico» og «Shadow of the Colossus», har snakket med japanske Famitsu om «The Last Guardian» for PS3, spillet som ble tidlig kjent som «Project Trico» etter en lekkasje.

IGN har oversatt artikkelen til engelsk, og her er det massevis av informasjon om det nykunngjorte spillet.

Ueda forteller at den første ideen de fikk under utviklingen av spillet var den store «ørnen», og at de ønsket at spilleren skulle få et sterkt forhold til denne underveis i spillet (omtrent som hesten Agro i «Shadow of the Colossus» og den vesle jenta i «Ico»).

Spillerne kontrollerer den vesle gutten fra traileren, og sentralt her er at guttungen ikke er særlig sterk eller mektig. Det er imidlertid ørnevesenet, og for å overkomme de mange hindringene er det viktig at gutten og ørnevesenet samarbeider.

En viktig del av spillet blir å få ørnen til å gjøre det som trengs. Den er ikke spesielt intelligent, og lyder ikke ordre særlig godt. Men du kan likevel manipulere den til å gjøre ting, for eksempel ved å kaste noe den liker i retningen du vil ha den til å bevege seg.

Gutten kan ta på og kjæle med ørnevesenet når som helst, og reaksjonen du får av det virtuelle fantasifosteret avhenger av hvilken del av kroppen du berører. Du kan også ta deg av vesenet, ved å fjerne piler og spyd som har truffet vesenet i kamp.

Spillets omgivelser skal være sømløse, uten lastetider. De er imidlertid fortsatt rimelig lineære, og ting må gjøres i riktig rekkefølge.

Ellers fortelles det at hjernetrim blir en viktig del av spillet, og at mange utfordringer krever at du tenker nøye for å komme videre. Plattformelementer får vi også, og blandingen ser ut til å minne litt om den vi kjenner fra «Ico».

Ueda fortalte også at spillet vil benytte seg av realistisk fysikk, og at animasjonene blir svært dynamiske. Et element som blir viktig for presentasjonen er vinden, som bestemmer hvordan fjærene til ørnevesenet beveger seg. Hver fjær er selvstendig, og oppfører seg realistisk i forhold til vindpustene.

Les hele IGN-artikkelen for mer informasjon om dette ekstremt spennende prosjektet.

Denne artikkelen er hentet fra Gamer.no.