SATSER HARDT: Snapchat tar grep for å ikke tape terreng i krigen om brukerne. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix
SATSER HARDT: Snapchat tar grep for å ikke tape terreng i krigen om brukerne. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB ScanpixVis mer

Snapchat:

Snapchats nye design slaktes av brukerne. Nå skal de lage tv-serier

Har inngått samarbeid med NBC.

(Dagbladet): Bildemeldingstjenesten Snapchat taper terreng, og kjemper bittert mot konkurrenter som Instagram.

Hele 178 millioner mennesker brukte Snapchat aktivt i 3. kvartal av 2017, skriver The Hollywood Reporter, som deltok på en pressekonferanse med techgiganten mandag, men selskapet sliter med å aktivisere de hovedsaklig unge brukerne til å gjøre noe mer enn å sende bildemeldinger til hverandre.

Negative tilbakemeldinger

De rullet ut et nytt design før jul i territoriene USA, Australia og Canada, men oppdateringen får svært negative tilbakemeldinger fra brukerne, skriver Variety.

Nettstedet Techcrunch omtalte forrige uke hvordan 83 prosent av brukerne gir negative vurderinger av det nye designet.

Engasjementet rundt innholdet i Utforsk-delen av appen, fra profesjonelle leverandører som Buzzfeed, The New York Times og CNN svikter også. I Norge er VG en av dem som har satset hardt på Snapchat for å nå unge brukere.

I snitt konsumerer bare 20 prosent av Snapchats aktive brukere nyhets- og aktualitetsinnholdet til samarbeidspartnere daglig, ifølge data fra The Daily Beast.

Samarbeid med NBC

I et forsøk på å nå flere brukere satser i år Snapchat hardt på profesjonelt videoinnhold, og de har blant annet inngått et samarbeid med seriegiganten NBC om å utvikle konsepter som skal gjøre det mulig å følge med på eksklusive og spesialutviklede tv-serier, ifølge The Hollywood Reporter.

Serieskaperne Mark and Jay Duplass, kjent for blant annet HBO-serien «Togetherness», er rekruttert.

Lite vites om nyheten, for Snapchat er som vanlig svært hemmelighetsfulle, men den nye serietjenesten vil bevege seg bort fra innhold som bare er tilgjengelig i 24 timer, slik at brukerne skal kunne følge serier og konsepter over tid.

- I startfasen

- Vi er helt i startfasen, men vi lærer sammen med partnerne våre, uttalte viseinnholdsdirektør Nick Bell i går sammen med programsjef Sean Mills.

- Jeg er fascinert over hvordan «serialized» kommer til å fungere, sa Mills.

The Hollywood Reporter refererer til en observasjon fra pressekonferansen for å illustrere Snapchats utfordringer: De sliter med å engasjere andre enn tenåringer og de yngste voksne.

«Nick Bell spurte pressekorpset hvor mange som hadde brukt Snapchat den siste uka. Bare noen få personer rakk opp hånda», skriver journalisten.

TRIKS: Apple-produktene våre er i stadig endring, med stadig nye funksjoner. Visste du dette? Video: Frida Andersen Vis mer