HISTORIEN OM: Tuftebarten gir deg hele historien om Facebook. Foto: Reuters
HISTORIEN OM: Tuftebarten gir deg hele historien om Facebook. Foto: ReutersVis mer

TUFTEBARTEN:

Snart ble det omtrent like populært å melde seg ut av Facebook som å tatovere japanske bølger på overarmen

Og nå er vi i Facebooks forunderlige femte fase.

Meninger

Vi er nå inne i den femte fasen av Facebook. De foregående fasene var som følger:

Spaltist

Tuftebarten .

Anonymt twitter-fenomen, som boltrer seg i langtekst hos Dagbladet. Har blant annet spådd at Rosenborg rykker ned i Adecco-ligaen og at Donald Trump får Nobels Fredspris i 2017.

Fase 1: Ingen er på Facebook. Fasen begynte for omkring 500 000 år siden og ble avsluttet våren 2007 da Facebook kom til Norge.

Fase 2: Noen er på Facebook. Fra 2007 til 2011 var befolkningen delt i to. Kløften splittet familier, vennskap og arbeidsplasser. Mens Facebook-brukerne så på seg selv som framoverlente, satt resten skeptiske på gjerdet. De hadde ennå ikke kommet seg igjennom de 44 sidene med Terms & Conditions og «ville ikke melde seg inn i noe de ikke visste hva var». Onkel Tore på Kongsberg er et typisk eksempel.

Fase 3: Alle er på Facebook. 22. juli 2011 innledet hegemoniet til sosiale medier i Norge. Nyheter om terroraksjoner kom i sanntid på Twitter, mens de påfølgende rosetogene ble organisert på Facebook. Skeptikerne ga etter. Snart var alle i familien pålogget. Egen profil ble til og med opprettet for bestemor på Bøler.

Fase 4: Noen melder seg ut av Facebook. Den fjerde fasen var et opprør mot den totale dominansen Facebook hadde skaffet seg. I 2013 begynte kronikkene å komme: «Farvel, Facebook» «Facebook må ta ansvar!» Snart ble det omtrent like populært å melde seg ut av Facebook som å tatovere japanske bølger på overarmen.

Fase 5: Alle har et komplisert forhold til Facebook. Vi har nå gått inn i den femte fasen der alle har et komplisert forhold til Facebook. De av oss som fortsatt har profil vet godt at vi sakte men sikkert blir Mark Zuckerbergs zombier. Personlige data suges ut av oss for å skreddersy reklamebannere og lage et ekkokammer av nyhetsstrømmen.

De som har meldt seg ut har det heller ikke enkelt. Uten Facebook går man glipp av foreldremøter, 30-årslag og dagens virale Si ;D-kronikk.

Derfor har alle funnet sin egen måte å forholde seg til Facebook på. En vanlig norsk familie består gjerne av:

  • Storesøster er politikerspire, og berømmelsen har gjort henne for stor for sin egen Facebook-profil. Hun har derfor konvertert den til en Facebook-side. Man kan ikke lenger være venn med henne, men du inviteres jevnlig til å «like» siden hennes.
  • Mor meldte seg ut av Facebook i fjor. Angret seg umiddelbart, men tør ikke innrømme det. Nå bruker hun sin mors Facebook-profil for å følge med på barnas sysler. Mormor døde i fjor, men er altså i full vigør på internett.
  • Bror er ikke på Facebook, men kan kontaktes via humorkontoen @VimpelDrager på Twitter.
  • Lillesøster har Facebook-konto under et mannlig pseudonym. Hen blogger seg nemlig gjennom et kjønnskifte, og har ikke turt å fortelle familien om det ennå.
  • Far nekter å ha profil i eget navn siden det innskrenker personvernet, men bruker bedriftens Facebook-side til å kommentere på poster. Barnas feriebilder får derfor fra tid til annen kommentarer som «Ser ut som du koser deg!» fra Hokksund Glassblåseri.

Nå som endelig onkel på Kongsberg har kommet seg gjennom Terms & Conditions og er klar for å opprette egen konto, møter han altså denne jungelen av identiteter. Lykke til, onkel Tore!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook