Snart kan du snakke med spillfigurene

Se video av den forbløffende Xbox 360-nyheten.

||| LOS ANGELES (Dagbladet.no): Microsoft fikk æren av å sparke igang verdens største spillmesse, E3, i Los Angeles i kveld norsk tid.

Og for et spark de kom med. Allerede fra start var det klart at Microsoft ikke ville spare på kruttet, idet de viste fram «Beatles Rock Band» med Paul McCartney og Ringo Starr (samt Yoko Ono og Oliva Harrison) på scenen - til forrykende applaus fra journalistene i salen.

Konferansen skulle ikke handle om salgtall og andre tørre fakta, slik vi så ofte ser på pressekonferanser av dette slaget. I stedet var mottoet «show, don't tell» - noe som ble gjort med en rekke spilldemonstrasjoner og videoer fra scenen.

Samt en overraskende nyhet helt til slutt.

LES OGSÅ:
Oppsummering av alle Xbox 360-nyhetene
• Vi liveblogget hele pressekonferansen

I tillegg til å vise fram allerede annonserte storspill som «Modern Warfare 2», «Final Fantasy XII», «Splinter Cell: Conviction», «Halo 3 ODST», «Alan Wake», ble noen nye titler avslørt: «Crackdown 2», «Left 4 Dead 2», «Forza Motorsport 3», «Halo: Reach» og «Metal Gear Solid: Reach».

Disse spillene, samt nyheten om at videotjenesten til Xbox 360 kommer til Norge i høst, med støtte for streaming og full HD - samt samarbeid med Last.fm, Facebook og Twitter, kunne kanskje vært nok i seg selv.

Spielberg på besøk
Men så kom Steven Spielberg på scenen for å snakke om noe han hadde lekt seg med i et par måneder. Ryktet om et nytt bevegelsesstyrt kamera til Xbox 360 skulle nemlig vise seg å stemme, men ryktene var ikke så detaljerte som det vi fikk se på scenen.

Vi har allerede sett kameraer til konsoller med «EyeToy» og lignende, men Microsofts nye kamera som foreløpig går under navnet Project Natal er mye mer enn bare et kamera.

- Dette er ikke å finne opp hjulet på nytt, det er i stedet som å fjerne hjulet totalt, sa Spielberg om den nye styringsformen som blir mulig med Natal-kameraet.

3D-kameraet plukker nemlig opp bevegelsene i rommet, og lar deg styre spill med tilsynelatende presise kontroller uten å holde i noe som helst. Kameraet byr også på både ansikts-, gjenstands- og stemmegjenkjenning, noe som kan føre til interaktivitet på et helt nytt nivå.

Innlevelse i spillet
For å vise hva Project Natal er godt for, fikk vi først se noen live teknologidemoer der det både ble sparket baller og malt på lerret, fullstendig uten andre kontrollformer enn kroppen selv - samt kommandoene du sier til maskinen.

Så kom «Fable»-skaper Peter Molyneux på scenen for å vise fram hva hans spillstudio Lionhead hadde klart å gjøre med Natal-kameraet på et par måneders tid.

En video (som du kan se øverst i saken) ble vist, der vi fikk se en Lionhead-ansatt føre en samtale med en virtuell gutt. Han forsto hva hun sa - og reagerte på det. Samtalen mellom de to, og interaktiviteten dem imellom vitner om nye muligheter som ifølge Molyneux vil kunne revolusjonere måten vi spiller dataspill på.

Hvordan denne teknologien vil fungere i praksis når vi selv prøver den, gjenstår selvfølgelig å se. Noen utvalgte journalister vil få prøve Lionheads teknologidemo i løpet av uka - og snart vil vi selv også få oppleve mulighetene i egen stue. Men når det skjer vil ikke Microsoft fortelle oss helt ennå.

LES OGSÅ:
Oppsummering av alle Xbox 360-nyhetene
• Vi liveblogget hele pressekonferansen