Podkast:

Snart må du punge ut

Schibsted og den europeiske podkasttjenesten Podimo har sikret seg flere av landets største podkast-profiler som «Friminutt» og «G-punktet». Til høsten vil lytterne måtte betale for podkastene, selv om innholdet blir mye av det samme.

BYTTER FLATE: I mars annonserte komikerne bak podkasten «Friminutt», Herman Flesvig og Mikkel Niva at de skulle slutte i NRK til fordel for et nytt podkast-samarbeid med Schibsted. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør
BYTTER FLATE: I mars annonserte komikerne bak podkasten «Friminutt», Herman Flesvig og Mikkel Niva at de skulle slutte i NRK til fordel for et nytt podkast-samarbeid med Schibsted. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For lyttere av podkaster har det vært mulig å høre podkaster gratis på ulike strømmetjenester, men med inkludert reklame. Nå ser det ut til at podkast-markedet er i ferd med å endre seg.

Schibsteds podkastsatsing har brakt med seg flere kjente NRK-profiler over til deres nye podkastplattform, PodMe, der podkastene skal legges bak såkalt betalingsmur.

OVERGANG: «Radioresepsjonen» er en av podkastene som nå går over til Schibsted. Med unntak av navneendring vil innholdet være mye av det samme som da podkasten ble produsert av NRK. Forskjellen er at det nå vil koste penger. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
OVERGANG: «Radioresepsjonen» er en av podkastene som nå går over til Schibsted. Med unntak av navneendring vil innholdet være mye av det samme som da podkasten ble produsert av NRK. Forskjellen er at det nå vil koste penger. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet Vis mer

Blant profilene er komikerne Herman Flesvig og Mikkel Niva, som står bak «Friminutt», og kommer først på lufta i 2022. Stemmene bak «Radioresepsjonen»: Steinar Sagen, Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim begynner i høst. I forrige uke ble det annonsert at også komiker og programleder Harald Eia slutter i NRK til fordel for Schibsted til høsten.

- Trenger å ta betalt

Prisen for tilgangen til podkastene på Schibsteds plattform er ukjent. Deres tjeneste, PodMe, har i dag et abonnement på 79 kroner i måneden.

På spørsmål fra Dagbladet om hvorfor podkastene nå legges bak betalingsmur, svarer konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Tveitnes, at det koster å produsere innhold av høy kvalitet.

FØLGER TREND: Konserndirektør for Schibsted Siv Tveitnes sier podkast-satsningen går i tankt med et økende publikum for lyd og podkast både i Norge og internasjonalt. Foto: Schibsted
FØLGER TREND: Konserndirektør for Schibsted Siv Tveitnes sier podkast-satsningen går i tankt med et økende publikum for lyd og podkast både i Norge og internasjonalt. Foto: Schibsted Vis mer

- Over tid har man sett at man ikke finner en forretningsmodell som forsvarer produksjonen av dette. Dette er innhold som folk vil ha, og hvis det fortsatt skal produseres med så høy kvalitet, så trenger vi å ta betalt for det. Jeg tror det er veldig sammenliknbart med at man betaler for nyheter digitalt, sier Tveitnes.

- Vil kundene være betalingsvillige?

- Vi tror det. Vi har troen på at dette markedet vil gå over til en mer abonnementsbasert forretningsmodell de neste åra, og at det vil være en betalingsvillighet for det.

Tveitnes forteller også om grunnen til at Schibsted ville inn i podkast-markedet.

- Vi ser at lyd og podkast blir viktigere i mediekonsumet. Lyttertallene øker både nasjonalt og internasjonalt. Det er et marked i vekst. Vi har podkaster i alle våre mediehus som vi lykkes godt med. Vi tror dette er et voksende marked som vil fortsette å vokse.

Frykter ikke lyttertap

Komiker og radio-profil Steinar Sagen sier til Dagbladet at valget om å flytte programmet til Schibsted skyldtes økonomi og en spennende, ny mulighet fra konsernet. Komikeren forteller også at innholdet i «Radioresepsjonen»-trioens nye podkast vil forbli relativt likt.

- Det er en del ting vi ikke kan ta med oss fra NRK, som for eksempel navnet «Radioresepsjonen». Vi finner et nytt navn, men vi er fortsatt oss tre, så veldig annerledes blir det ikke, forklarer Sagen til Dagbladet.

- Kommer dere til å gå bak betalingsmuren?

- På et eller annet tidspunkt skal vi også bli med i betalingstjenesten. Vi tenker det er lurt, sier komikeren.

SAMME SPORET: «Radioresepsjonen»-programleder Steinar Sagen forteller Dagbladet at konseptet til deres nye podkast i Schibsted vil forbli relativt likt til høsten. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
SAMME SPORET: «Radioresepsjonen»-programleder Steinar Sagen forteller Dagbladet at konseptet til deres nye podkast i Schibsted vil forbli relativt likt til høsten. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

«Radioresepsjonen» gikk på NRK Radio fra 2006 til 2020 og hadde sin siste sending 17. desember i fjor. Ifølge Podtail ligger Radioresepsjonen på en solid 17. plass på lista over Norges mest populære podkaster. Selv om betalingsmuren skal på plass, frykter ikke Sagen at den nye versjonen av «Radioresepsjonen» vil miste lyttere.

- Jeg håper på at lytterne vil være med videre, sier Sagen optimistisk.

Fortsetter med konseptene

Ifølge konserndirektøren i Schibsted skal de nevnte, tidligere NRK-profilene fortsette med sine gamle konsepter på sin nye plattform - riktignok med nye navn på podkastene. Tveitnes forteller derimot at Eias nåværende podkast, «Sånn er du», ikke blir med over til Schibsted.

- Når det gjelder Harald Eia, skal han begynne å jobbe med nye konsepter. Det er litt mer åpent hva han skal bringe til oss, sier Tveitnes.

SLUTTER I NRK: I forrige uke ble det kjent i en pressemelding fra Schibsted at også komiker og sosiolog Harald Eia skal forlate NRK til høsten. Ifølge Schibsted blir ikke Eias podkast «Sånn er du» med over til tjenesten. Foto: Espen Solli / TV 2
SLUTTER I NRK: I forrige uke ble det kjent i en pressemelding fra Schibsted at også komiker og sosiolog Harald Eia skal forlate NRK til høsten. Ifølge Schibsted blir ikke Eias podkast «Sånn er du» med over til tjenesten. Foto: Espen Solli / TV 2 Vis mer

Ny aktør

Schibsted er heller ikke de eneste som satser på betalt podkast-strømming denne høsten. Inn kommer den internasjonale aktøren Podimo.

Plattformen er lansert i Danmark, Tyskland, Spania og Latin-Amerika. Norge står for tur i sommer. Podimo satser både på podkaster og lydbøker.

Lina Tandberg Martens er innholdssjef i Podimo. Hun sier til Dagbladet at det koster penger å lage podkaster av høy kvalitet, og mener podkasterne fortjener en stabil og sikker inntekt.

- Podkastene som ligger eksklusivt hos oss er velproduserte, noe som gjør at de er verdt å betale for. Det finnes dessuten mange podkaster der ute som ikke er attraktive for annonsører, men som lytterne likevel vil høre på. De podkastene bør vi lage, sier Martens.

Hun tror lytterne vil være villige til å betale for podkastene. Hun forteller at de har sikret seg kjente profiler som Jan Thomas, Lilli Bendriss og Solveig Kloppen.

- Vi jobber knallhardt med å sette sammen en samling av eksklusive podkaster som det er verdt å betale for. I tillegg har vi både dokumentarer og krim på vei.

Ikke de eneste

Sexologen Iselin Guttormsen skal også flytte sin podkast, «G-punktet», bak betalingsmur på Podimo. Podkasten blir for øyeblikket finansiert av reklamer og annonser, men til høsten skal tjenesten begynne å ta betalt for episodene.

Guttormsen sier til Dagbladet at hun ikke ser på det som et problem at podkasten skal ligge bak betalingsmur, men at hun har tenkt på hvor mange podkasten når ut til etter den nå begynner å koste penger.

TAR BETALT: Iselin Guttormsens podkast om sex og samliv, «G-Punktet» får rundt 100 000 lyttere i uken. Til høsten skal den bak en betalingsmur. Foto: Espen Solli / TV 2
TAR BETALT: Iselin Guttormsens podkast om sex og samliv, «G-Punktet» får rundt 100 000 lyttere i uken. Til høsten skal den bak en betalingsmur. Foto: Espen Solli / TV 2 Vis mer

- Grunnen til det er at jeg vet at det skal lages så utrolig mange viktige episoder framover, med fantastiske gjester og temaer - flaue temaer, morsomme temaer og strengt nødvendige temaer. Jeg ser at selv om jeg har laget så mange episoder som jeg har gjort hittil og prater så mye om de temaene jeg prater om i media og på min egen Instagram, så slutter ikke folk å spørre meg om ting som de selv syns er tabu og flaut, sier Guttormsen, og fortsetter:

- Derfor blir det spennende å se hvordan podkasten gjør det bak betalingsmur. Jeg håper selvsagt at lytterne blir med over til Podimo.

Månedlig pris

Fride von Porat, leder for Podimo i Norge, holder kortene tett til brystet om prisen på tjenesten.

- Det blir en fast månedlig pris, som ikke er offisiell ennå. Den kommer til å speile hva du får av produkter. Vi skal lage en god brukeropplevelse i appen, og ha blant annet videotrailere. Vi har veldig tro på kombinasjonen av lydbøker og podkast i samme tilbud, sier von Porat.

Hun sier videre at hun ikke tror podkasterne som har egen, eksklusiv avtale med Podimo vil tape penger på dette. Von Porat mener at å lansere podkaster på en egen, dedikert tjeneste er en fordel for dem som lager podkastene, i motsetning til å måtte finne egne annonsører.

- Podkasterne får tid og ro til å investere i innholdet sitt istedenfor å jage etter annonsekroner og sponsorer. De får være i en app som tar lyd og underholdning på alvor, sier von Porat.

Valgfri betalingsmur

Ikke alle podkastene vil bli lagt bak betalingsmur hos Podimo. Ifølge von Porat vil profilene ha mulighet til å velge å inngå et ikke-eksklusivt samarbeid med tjenesten.

- De trenger ikke å ligge bak betalingsmur. Gjør de det får de 50 prosent inntektsandel hver gang en premiumkunde lytter. Vi skaper da en ny inntektsstrøm til podkasterne uten at de må legge seg bak betalingsmur, sier innholdsdirektøren i Podimo.

- Lojal fanskare

Tveitnes i Schibsted forteller at de føler på presset av å sette i gang en satsing som denne, men mener det er beroligende å være tilknyttet etablerte podkast-navn som Flesvig, Niva og gjengen bak «Radioresepsjonen».

- Podkastene vi har knyttet til oss er blant de største podkastene i Norge. Det som også kjennetegner dem er at de har en lojal fanskare som har fulgt dem i mange år. Vi tror at store deler av dette publikumet vil være med over til oss.

For Podimos del er de forberedt på konkurransen fra blant andre Schibsted.

- Jeg tror konkurransen gjør at vi skjerper oss og at vi hele tiden har fokus på hva abonnentene vil ha, og at vi kan investere i større grad i innholdet vi tenker de vil ha. Vi må differensiere oss mot de andre tjenestene, og være spesifikke mot hvilken målgruppe vi ønsker å nå – både i form av innhold og kommunikasjon, sier Fride von Porat.

Denne saken inneholdt feil opplysning da den ble publisert. I den opprinnelige versjonen sto det at Jan Thomas og Einar Tørnquist sin podkast «Jan Thomas og Einar blir venner» skulle legges bak betalingsmur på Podimo. Det er ikke riktig. Podkasten skal fortsette å ligge åpent tilgjengelig på flere podkastplattformer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer