Podkast:

Snart må du punge ut

Schibsted og den europeiske podkasttjenesten Podimo har sikret seg flere av landets største podkast-profiler som «Friminutt» og «G-punktet». Til høsten vil lytterne måtte betale for podkastene, selv om innholdet blir mye av det samme.

BYTTER FLATE: I mars annonserte komikerne bak podkasten «Friminutt», Herman Flesvig og Mikkel Niva at de skulle slutte i NRK til fordel for et nytt podkast-samarbeid med Schibsted. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør
BYTTER FLATE: I mars annonserte komikerne bak podkasten «Friminutt», Herman Flesvig og Mikkel Niva at de skulle slutte i NRK til fordel for et nytt podkast-samarbeid med Schibsted. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

For lyttere av podkaster har det vært mulig å høre podkaster gratis på ulike strømmetjenester, men med inkludert reklame. Nå ser det ut til at podkast-markedet er i ferd med å endre seg.

Schibsteds podkastsatsing har brakt med seg flere kjente NRK-profiler over til deres nye podkastplattform, PodMe, der podkastene skal legges bak såkalt betalingsmur.

Blant profilene er komikerne Herman Flesvig og Mikkel Niva, som står bak «Friminutt», og kommer først på lufta i 2022. Stemmene bak «Radioresepsjonen»: Steinar Sagen, Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim begynner i høst. I forrige uke ble det annonsert at også komiker og programleder Harald Eia slutter i NRK til fordel for Schibsted til høsten.

- Trenger å ta betalt

Prisen for tilgangen til podkastene på Schibsteds plattform er ukjent. Deres tjeneste, PodMe, har i dag et abonnement på 79 kroner i måneden.

På spørsmål fra Dagbladet om hvorfor podkastene nå legges bak betalingsmur, svarer konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Tveitnes, at det koster å produsere innhold av høy kvalitet.

- Over tid har man sett at man ikke finner en forretningsmodell som forsvarer produksjonen av dette. Dette er innhold som folk vil ha, og hvis det fortsatt skal produseres med så høy kvalitet, så trenger vi å ta betalt for det. Jeg tror det er veldig sammenliknbart med at man betaler for nyheter digitalt, sier Tveitnes.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer