I KONFLIKT: Bjørn Kjos og Norwegian opplever nå storkonflikt med sine piloter. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
I KONFLIKT: Bjørn Kjos og Norwegian opplever nå storkonflikt med sine piloter. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.Vis mer

Snart som Ryanair

Er det ikke bra før vi alle er på Ryanairs nivå når det gjelder pris og arbeidsvilkår?

Debattinnlegg

Som en av de streikende pilotene i Norwegian har jeg lyst til å komme med et innspill om hvor alvorlig jeg tror denne konflikten faktisk er. Pilotkorpset i selskapet er utrolig sammensveiset i denne saken. Det vil si at vi har en oppslutning som er så tett på 100 prosent som det vel er mulig å komme. Vi er en «enhet» som har fått nok, og som ikke lenger finner seg i trakasseringen, villedningen og forsøkene på «splitt og hersk» som administrasjonen har praktisert de siste årene.

Mot dette har vi en administrasjon som står beinhardt på sitt. Denne består av en sterk mann som har sørget for å omgi seg med ja-mennesker, der det tydeligvis er en manns meninger som gjelder, og som til enhver tid blir applaudert av omgivelsene (subjektiv oppfatning selvsagt). Denne administrasjonen viser nå igjen at den er villig til å utfordre alle regler og normer fra arbeids- og samfunnsliv, for å presse igjennom sine standpunkter og sin vilje.

Dette er en utrolig farlig miks med tanke på et videre liv for flyselskapet Norwegian. Vi som ansatte har faktisk mistet all tillit til vår ledelse. Dette er noe som har utviklet seg over år med misligholdte avtaler, rettssaker og nå en beinhard vilje til å knuse fagforeninger.

I all denne elendigheten er det, etter min mening, nå faktisk bare en part som kan redde det hele. Dette er jo faktisk også den institusjonen som har det største ansvaret for selskapet - styret. Styret vil, før eller siden, måtte komme inn for å berge stumpene, og da er det bare et tidsspørsmål hvor lenge det samme styret tør å la administrasjonen holde på med sine krumspring for å prøve å få det hele til å stemme med sin opprinnelige plan.

Vi har vel alle vært med på og støttet ledelsens jobb mot kostnadsreduksjoner. De siste årene har vi hørt at vi er en god nummer 2 på listen over kostnadseffektive selskaper i Europa. Ryanair er bedre enn oss, og SAS har et kostnadsbilde som er langt borti det dobbelte av det vi har. Hvor skal dette ende. Er det ikke bra før vi alle er på Ryanairnivå når det gjelder pris og arbeidsvilkår?