Snarvei til suksess

Mens de fleste artister sliter seg opp trappene til poptoppen, tar Norges nye stjerne D'lay heisen. Takket være Telenor, Coca-Cola og Lars Kilevold.

I motsetning til platebransjen, som betaler millioner av kroner for å få sine artister spilt på reklame-tv, har D'lay tjent penger og blitt popstjerne på å figurere i betalt tv-tid.

Derfor er Christian Lehn (23), mannen bak artistnavnet D'lay, en annerledes artist. Låtene som har gjort ham kjent, er «On Your Own» og «Going Wild».

- Du kan si jeg har tatt en snarvei til suksess. Selv om jeg har fått et navn med to hits, er ikke framtida nødvendigvis sikret som popstjerne, sier D'lay.

Det hele begynte da Telenors internettselskap Oyo kontaktet Lars Kilevold for å få 30 sekunders musikk til en reklamevideo.

- Jeg hadde hørt D'lay, som hadde lagt ut et par av sine låter på Freetrax (en musikkdatabase på Internett, journ.anm.), og det var akkurat den stemmen jeg trengte, sier Kilevold. Oyo fikk et vers og et refreng, men likte det så godt at de ba om en hel låt.

- Jeg ble kjent over natta. «On Your Own» ga meg platekontrakt, noen tusen solgte singler og plass på 250 000 solgte Absolute Music- og McMusic-plater, sier D'lay.

Det samme gjentok seg da Coca-Cola skulle ha reklamemusikk av Kilevold. Denne uka kommer «Going Wild» ut, og neste måned skal D'lay lanseres i hele Norden - med både singel og cola-reklame. Christian Lehn er lofotværing, men flyttet til Oslo som 16-åring. Han er utdannet ved Bårdar Danseinstitutt og Statens balletthøgskole.

- Jeg skal fortsatt holde dansen ved like, men jeg får ikke trent så mye nå. Siden jeg kan danse, er det naturlig å trekke inn dette i liveshowet, sier han. D'lays debutalbum kommer sannsynligvis ut på sommeren.

REKLAMESTJERNER: Lars Kilevold (til høyre) skryter av Christian Lehn, best kjent som artisten D'lay. Sammen står de bak reklamehitene «On Your Own» og «Going Wild».