Anmeldelse Film «Oslo—København»

Snedig om to par på tur

I «Oslo—København» er det lett, betent spørsmål som utløser et ras av følelser og konflikter.

Publisert

FILM: Det er noe påfallende mange gode manus og teaterstykker har til felles. Det er at de setter opp en relativt enkel konstellasjon av mennesker — la oss si en familie som samles til jul, eller, som i tilfellet «Oslo—København», to par som er henvist til samme sted.

Det kan se tilforlatelig ut, men det oppstår noe i friksjonen mellom akkurat disse menneskene som bringer frem noe skjult i dem, det de forakter i seg selv og hverandre, komplekser, lengsler — som gjør at disse historiene handler om noe større og mer enn noen av dem.

Kløktig kombo

«Oslo—København» har en slik kløktig kombinasjon av mennesker i sentrum: Et velstående, middelaldrende par, Linn (Rudy Claes) og Ingar (Hallvard Holmen) har invitert et yngre par, Ingeborg (Kathrine Thorborg Johansen) og Tom (Lars Berge) på danskebåten. Ingeborg er ansatt i Linns bedrift, øyner en forfremmelse og er ivrig etter å gjøre inntrykk, mens den idealistiske vestkant-SV’eren Tom og den harry, pralende Ingar umiddelbart avskyr hverandre. Det viser seg imidlertid at grunnen til invitasjonen har lite å gjøre med det profesjonelle, og alt å gjøre med, skal vi si, livets andre sider, kvinnekroppens begrensninger og muligheter, og spørsmålet om hvem som egentlig bestemmer over den. Og nye allianser oppstår: Det er kvinnene som åpenbart står for pengeinntjeningen i begge forhold, og den økende utålmodigheten med mennene sine kommer stadig klarere frem.

Menn mot kvinner

Slik blir «Oslo—København» regissør, medmanusforfatter og utelivsgründer Jan Vardøens klart beste film så langt. Den er fremdeles upolert — den raske, skjematiske og litt overtydelige måten de fire presenteres på, kunne vært mer elegant, og Ingar, som kompenserer for usikkerheten i spørsmål om hvordan man ter seg med brautende dominans, nærmer seg faretruende parodien. Men ellers sirkler filmskapere og skuespillere fint og følsomt rundt en problemer som er såre og innfløkte, knyttet til kropp, økonomi, og hvor høy prislapp et prinsipp egentlig har.

«Oslo—København»

Drama

Regi: Jan Vardøen
Skuespillere: Rudy Claes, Hallvard Holmen, Kathrine Thorborg Johansen, Lars Berge
Premieredato: 20. november 2020
Aldersgrense: Tillatt for alle
Orginaltittel: «Oslo—København»

«Upolert, men snedig om det som skjer mellom to par på tur»
Se alle anmeldelser

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer