Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

DEBATT

Elbiler:

Snevre og selektive faktas oppskrytte fortreffelighet

Jo, en elbil er mer klimavennlig enn en fossilbil.

INNOVASJON: Enhver innovasjon trenger et marked for å utvikles og få fotfeste. Norge er i dag et slikt marked for elbiler, akkurat som Tyskland og Kina er det for solenergi. Det står langt større ting på spill her, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
INNOVASJON: Enhver innovasjon trenger et marked for å utvikles og få fotfeste. Norge er i dag et slikt marked for elbiler, akkurat som Tyskland og Kina er det for solenergi. Det står langt større ting på spill her, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Meninger

EKSTERNT BIDRAG: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Geir Martinussen hevder i en kronikk 3. januar at elbiler ikke er miljøvennlige fordi produksjonen gir betydelige utslipp av klimagasser. Det er flere forhold som er problematiske med hans resonnement.

For det første er det gjort flere solide analyser som står i strid med Martinussens påstander, og som viser at en elbil er 50 prosent mer klimavennlig enn en fossilbil over et livsløp.

Martinussen ser heller ikke ut til å ha tatt med utslipp fra produksjon, raffinering, transport og distribusjon av drivstoff til fossilbiler over deres levetid, noe som ville gjort sammenlikningen mer treffende. Men alt dette er egentlig nærmest uinteressant i den store sammenhengen.

Dersom det grønne skiftet skal bli en realitet trengs realistiske fornybare alternativer til den fossildrevne økonomien. Tyskland og Kina leder an i den globale solenergirevolusjonen, og Norge leder foreløpig an i den globale elbilrevolusjonen, med flest elbiler per innbygger i verden takket være modige og effektive politiske grep.

Norge er en viktig drivkraft internasjonalt for at de store produsentene tør å satse på utvikling av elbiler og batteriteknologi – noe som på litt sikt vil gi enda mer energieffektive kjøretøy.

Enhver innovasjon trenger et marked for å utvikles og få fotfeste. Norge er i dag et slikt marked for elbiler, akkurat som Tyskland og Kina er det for solenergi. Det står langt større ting på spill her. Det er det som er hovedpoenget mitt.

Norge har skrevet under Parisavtalen, og elbilrevolusjonen er et kraftfullt og effektivt politisk tiltak nasjonalt som får oppmerksomhet globalt. Derfor blir det en avsporing av vår tids viktigste debatt når vi går oss bort i detaljer rundt bomring, kollektivfelt og andre i-landsproblemer.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!