Sniktitt på Civilization til konsoll

Legendarisk strategitittel tar steget fra PC-verdenen.

Fra Amiga 500 via skrøpelige Pentium-prosessorer på et par hundre MHz, har jeg i snaue tjue år vært med Civilization-seriens reise i tid. Jeg tror ikke det finnes en spillserie jeg har lagt ned flere timer i enn denne, og få franchiser har hatt en like stor utvikling samtidig som de har holdt seg til den definerende grunnessensen.

Det var med undring og en viss spenthet jeg ankom 2K Games sitt britiske hovedkvarter i enden av en Harry Potter-gate i utkanten av London. Hva har Sid Meier funnet på nå? Hvorfor «Revolution» av alle undertitler?

Komprimert

Undertittelen peker ikke på fundamentale endringer i selve spillmekanikken, men snarere måten det spilles på. Civilization Revolution kommer foreløpig kun til konsollene PlayStation 3, Xbox 360 og DS (Wii-versjonen er lagt på is). Dermed følger det i bølgen av spill som stadig vil nå ut til nye markeder.

For å fenge konsollspillerne, kommer flere spill i en slags forenklet utgave av hva man er kjent med fra PC-versjonene, og med Civilization er dette i aller høyeste grad en nødvendighet. Inngangsterskelen var høy, læringskurven bratt og ressurskostnaden for å få spillet til å gi noe tilbake, var også svært stor.

Med Civilization Revolution prøver Sid Meier og Firaxis og komprimere essensen i serien, og få denne samlet så lettfattelig, intuitiv og tidsbesparende som mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved første øyekast ser ikke spillet ut til å være så ulikt seg selv. Du drar fort kjennskap på byene, grensene og de forskjellige landskapstypene. Det er fint, detaljert og fargerikt, selv om det skal sies at grafikken har liten betydning i slike spill.

Nytt kontrollsystem
Det som irriterer meg mest med strategispill på konsoll, er først og fremst enkelte udugelige/late spilldesigneres klokketro på at man kan klippe og lime spillet rett fra PC, og inn i en konsolls kontrollergrensesnitt. Det er ikke fullt så enkelt, og dette er mye av grunnen til at PC fremdeles anses konsollene totalt overlegen når det gjelder strategispill.

TIL KONSOLL: Strategispillet over alle strategispill, klassikeren Civilization, skal erobre konsollmarkedet. Det er jobbet mye med å gjøre PC-spiller lettfattelig og intuitivt på konsollplattformene.
TIL KONSOLL: Strategispillet over alle strategispill, klassikeren Civilization, skal erobre konsollmarkedet. Det er jobbet mye med å gjøre PC-spiller lettfattelig og intuitivt på konsollplattformene. Vis mer

Civilization Revolution unngår denne fellen elegant.

For det første er spillet turbasert, så dårlige kontrollere åpenbarer seg ikke like lett som i et sanntidsstrategispill. Den andre og viktigste grunnen, er at spillet er designet for konsoll fra bunnen av.

Dette gjør at spillet får et behagelig kontrollgrensesnitt. Det er litt uvant i starten, men du faller lett inn i den forholdsvis logiske «rytmen» som spillet legger opp til.

Drastiske kutt i tidsutviklingen

Når det gjelder spillets daglige tralt, er det også gjort endel forandringer. Man produserer for eksempel ikke lenger arbeidere. Disse hører til byen du bygger, og du kan fra byskjermen bestemme om disse skal fokusere på produksjon, mat (for å få byen til å vokse), penger og så videre.

Alternativt kan du sette dem til å balansere det hele, hvilket fungerer strålende i motsetning til automatiseringen av Civilization IV-arbeiderne.

For å få en omgang av spillet til å komme ned på et levelig nivå, er det også gjort ganske drastiske kutt i tidsutviklingen. Hver runde biter over langt flere år enn et Civilization IV-spill på instillingen «epic» gjør.

Fokus på flerspillerfunksjon

Civilization Revolution fokuserer hardt på flerspiller og de ganske omfattende nettmulighetene de involverte plattformene har fått. Det er mulig å spille mot andre menneskelige motstandere, eller mot en kombinasjon av menneskelige og datastyrte motstandere.

Jeg sier ikke at spillet på noen måte når opp til Civilization IV for oss som liker det tunge administrative planet med dette turbaserte PC-spillet.

Likevel ser det ut til å kunne bli et av de beste strategispillene som har kommet til konsoll, noe som gjør at jeg nok kommer til å spille det med mine «dødelige» kompiser, om ikke annet enn så for å røyke fredspipe med min evige fiende: tiden.

Dette er en forkortet versjon av forhåndstitten på Gamer.no.

BYGG EN SIVILISASJON: Selve spillmekanikken i stor grad beholdt.
TIDEN GÅR FORTERE: Det er gjort drastiske kutt i tidsutviklingen for å få spillet til å fungere på konsoll. Gamer.no er dessuten meget imponert over utgaven til håndholdte Nintendo DS.
GJESTEOPPTREDEN: Fra selveste Ghandi.