Snøhettas beste bygg

- Det beste Snøhetta har laget, sier sivilarkitekt Einar Bjarki Malmquist om den nye operaen. Han kaller bygget et nytt hjertekammer i Oslo, og et utstillingsvindu for norsk arkitektur og håndverk.

I går inviterte Statsbygg til guidet tur i sitt snart åpningsklare signalbygg, Den Norske Opera og Balletts nye hus i Bjørvika.

Dagbladet allierte seg med sivilarkitekt og redaksjonell medarbeider i tidsskriftet Arkitektur N, Einar Bjarki Malmquist, som likte det han fikk se

- I internasjonal målestokk holder dette bygget svært høy arkitektonisk standard, sier han.

- Det er et hus som ivaretar interessene til og inspirerer både publikum og alle de ulike yrkesgruppene som skal arbeide her.

- Det første som møter oss er hvite marmorflater og spennende linjer?

- Ja, og et tak og en plass som kan brukes til mye forskjellig. Inntrykket er av et bygg som både er tiltalende og som åpner for en bruk som kan berike byen med mange uventede hendelser.

- Er hvit marmor et vellykket valg av fasademateriale?

- Jeg har vent meg veldig godt til alle materialvalgene. Å bruke stein til å lage en robust overflate, er bra. Om flaten skulle vært litt mørkere, kan alltid diskuteres, men måten den hvite steinen spiller samme med de andre materialene på, og ikke minst måten den «tar» lyset på, er fascinerende. Det gjør dette til et morsomt sted å besøke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

HESTESKO: Storsalen er en klassisk operasalong, med en akustikk som har fått strålende mottakelse av musikere, sangere og akustikere. Foto: LARS EIVIND BONES
HESTESKO: Storsalen er en klassisk operasalong, med en akustikk som har fått strålende mottakelse av musikere, sangere og akustikere. Foto: LARS EIVIND BONES Vis mer

- Foajeen?

- Foajeen er transittsonen mellom landskapet med fjorden på utsida og det fantastiske som skal skje i salen, det man står og gleder seg til. Hele foajéhallen og det som knytter seg til den, balkongene og pauseoppholdsarealene, byr hele tida på denne tette kontakten mellom inne og ute. Her er vi omgitt av få materialer - stein, tre, betong, glass, - men alle er håndverksmessig spisset til det beste. Alle steder i dette bygget er det utviklet egne detaljer som er med på å understreke de kvalitetene vi står overfor. Og materialvalget er så finurlig at dette er et bygg like mye for kroppen som for øyet.

- Storsalen?

- Den er utstyrt med noe av verdens mest avanserte teaterteknologi og det har skapt store forventninger til de scenografiske mulighetene i huset. Salen er en klassisk «hestesko» der vi skal sitte i mørket og følge med i det som foregår på scenen, og hensynet til å oppnå best mulig akustikk har i stor grad bestemt salens form og valget av materialer. Også her er alt valgt med omhu og gjennomført på høyt håndverksmessig nivå. Det er veldig hyggelig at det er et båtbyggeri i Norge som har levert treelementene, det er viktig å bruke store prosjekter som operabygget for å utvikle håndverkstradisjonene våre. Hele operaen et godt eksempel på akkurat det, og salen er industrimessig og håndverksmessig veldig inspirerende.

- Hovedvurderingen etter en rask tur rundt i bygget?

- At dette er et bygg som fungerer. «Baksiden» av bygget, med alle verkstedene, prøvesalene og kontorene, er åpenbart laget med høy grad av brukermedvirkning, og virker veldig gjennomført. Dette er viktig, for alt som skal presenteres på scenene og forhåpentligvis gjøre dette bygget levende, skal lages her. Og da må arkitekturen være med på å inspirere dem som i neste omgang skal inspirere publikum. Jeg vil si at dette bygget er en gave til Oslo, et nytt hjertekammer i byen, og et internasjonalt utstillingsvindu for norsk arkitektur og håndverk.

Snøhettas beste bygg
VAKKERT: Spill i lys og skygge.
LYS, LUFT OG SPENN: Lys gjennom bærende fasadeglass, og interiør og utendørs omgivelser i tett samspill preger Bjørvika-operaens foajéområder.
UTSMYKNING: Dansk-islandske Olafur Einarssons store installasjon føyer seg flott inn i foajéområdets lyse, lette og forventningsskapende helhet.
FLERBRUK: Scene 2, eller Lille Sal, er i motsetning til storsalen ikke en festsal, men en flerbrukssal av tilnærmet «blackbox»-type. Salen kan konfigureres på 11 ulike måter og dermed huse det meste.
TRE: Forbilledlig bruk av tre i samspill med glass, mener sivilarkitekt Einar Bjarki Malmquist.