SNØHVIT: Skuespiller Chloë Grace Moretz har stemmen til Snøhvit i animasjonsfilmen «Red Shoes and the 7 Dwarfs». Nå langer hun ut mot reklameplakaten for filmen, som ble satt opp under filmfestivalen i Cannes. FOTO: AFP / NTB Scanpix
SNØHVIT: Skuespiller Chloë Grace Moretz har stemmen til Snøhvit i animasjonsfilmen «Red Shoes and the 7 Dwarfs». Nå langer hun ut mot reklameplakaten for filmen, som ble satt opp under filmfestivalen i Cannes. FOTO: AFP / NTB ScanpixVis mer

«Red Shoes and the 7 Dwarfs»

Snøhvit-plakat skaper harme: - Dette var ikke godkjent av meg og mitt team

Skuespiller Chloë Grace Moretz, som har stemmen til Snøhvit, er sjokkert over filmens reklameplakat. 

(Dagbladet): Den kommende Snøhvit-parodien «Red Shoes and the 7 Dwarfs» har skapt harme allerede før den har hatt premiere. Grunnen er en reklameplakat som ble satt opp på filmfestivalen i Cannes.

Her vises en høy, tynn Snøhvit, som står ved siden av en lav, tykkere versjon av Snøhvit, sammen med teksten «Hva om Snøhvit ikke lenger var vakker og de syv dvergene ikke var så korte?».

Dette har ført til en rekke reaksjoner på sosiale medier, blant annet fra skuespiller Chloë Grace Moretz, som har stemmen til Snøhvit i animasjonsfilmen.

- Like sint som alle andre

«Jeg har nå sett på markedsføringen for Red Shoes i sin helhet, og jeg er like sjokkert og sint som alle andre. Dette var ikke godkjent av meg eller mitt team», skriver Moretz på Twitter.

I to påfølgende Twitter-meldinger skriver hun «Vit at jeg har sagt fra til produsentene av filmen. Jeg ga stemmen min til et vakkert manus som jeg håper dere alle vil se i sin helhet», og «Historien er sterk for unge kvinner og jeg kjente meg igjen i den. Jeg er lei meg for denne fornærmelsen som var utenfor min kontroll».

Beklager plakaten

I en uttalelse til Page Six, sier fimselskapet Locus Corporation at de beklager reklameplakaten.

REKLAMEFILM: Denne reklamefilmen for den skotske leskedrikken Irn-Bru har fått stor oppmerksomhet. Nesten 200 har klaget over at den er diskriminerende og har et upassende innhold. Video: Irn-Bru Vis mer

«Locus Corporation ønsker å be om unnskyldning for den første delen av markedsføringen vår (i form av Cannes-plakaten og en trailer), som vi forstår har hatt motsatt effekt enn det som var vår intensjon», skriver selskapet.

De skriver videre at reklamekampanjen er trukket. Selskapet legger til at filmen er en familiekomedie, med et budskap som utfordrer fordommer relatert til fysisk skjønnhet i samfunnet, ved å understreke betydningen av indre skjønnhet.