Anmeldelse: «Hver gang vi møtes» på TV 2

Snudde låten på hodet

Freddy Kalas var kveldens hedersgjest i «Hver gang vi møtes». Vi anmeldte låt for låt.

«HVER GANG VI MØTES»: Det blir tårevått da Bjørn Eidsvåg skal tolke en av Freddy Kalas sine låter. Reporter: Katrine Bjelke. Video: Celina Morken Vis mer

TV: Med et artistnavn som Freddy Kalas (32) havner du fort i festmusikk-kategorien om du blir Spellemann-nominert. Fredrik Auke er andre artist ut i årets «Hver gang vi møtes». Han startet tidlig med hip hop og russelåter, men for de fleste er han partyartist på linje med Tix, Staysman og Katastrofe. «Pinne for landet» og «Jovial» er to av tre sanger som har passert 70 millioner lyttinger på Spotify. I programmet kom også noen såre sider fram, spesielt knyttet til en oppvekst blant Smiths venner, et trossamfunn Fredrik brøt med da han var tolv.

Musikalsk er han helt fremmed for de andre artistene, så her ligger det an til noen overraskelser. Vi anmeldte som vanlig låtene fortløpende.

Snudde låten på hodet

Ingebjørg Bratland: «Pinne for landet» (Fredrik Auke / Simen Auke / Mikkel Christiansen / Christoffer Huse / Trond Opsahl)

Dette var låten som «smalt igang» karrieren til Freddy Kalas, og som fortsatt strømmes halvannen million ganger hver påske – åtte år etter at den ble utgitt. Ingebjørg er ei fjelljente, så hun sier hun vil ta sangen tilbake til fjellheimen (fra afterski, vil jeg tro). Det er både artig og fint at den dras i en retning langt unna originalen, men først og fremst er dette et krampaktig forsøk på «ekstrem låtvasking».

For - kan en sang med en så tullete og superenkel tekst bli bedre om den omarrangeres og synges av en av de beste stemmene vi har? Ingebjørg benytter seg av sin bakgrunn fra folkemusikken, med innslag av både en kulokk-variant og steving, men det blir et sammensurium av musikalske inntrykk – og uttrykk - i et heftig arrangement med fem hardingfeler. Det ene truer med å slå ihjel resten, ikke minst er trommene overflødige. Her ble det kanskje litt vel mye Møllers tran?

Snudde låten på hodet

Isah: «Feel Da Rush» (Auke / Auke / Christiansen / Huse / Opsahl)

Freddys reggae/karibisk-inspirerte Grand Prix-bidrag (nummer to i 2016) er blitt en slags miks av r’n’b og hip hop i Isahs versjon – på rogalandsdialekt.

Igjen er det et problem at låten ikke akkurat er stor kunst i utgangspunktet, og da blir det også vanskelig å tolke den bra på en ny måte. Men Isah løser langt på vei oppgaven, tar noen kule dansesteg – og så er det bråslutt. Det er riktignok vanskelig å få med seg teksten her, på dialekt og engelsk, men refrenget «ruller» fint. Når det kommer til stykket kan denne unge mannen synge hva det måtte være og slippe unna med det.

Snudde låten på hodet

Kristian Kristensen: «Et sommertegn» (Auke / Auke / Christiansen / Huse / Opsahl)

Freddy har vist at han også har en sår side. Han var utbrent av kombinasjonen musikk og fest, men under pandemien falt ting på plass. Han fikk kjæreste – og skrev kjærlighetssangen «Et sommertegn».

Kristian er åpen på at han blir trist av glad musikk og at han har slitt med musikken til Freddy, men han fant en låt der han sanser at melankolikeren i ham kommer fram. Han setter seg med kassegitaren og henter «Et sommertegn» over i sitt musikalske univers – og på nordnorsk. Og - når «partykompet» skrelles vekk glemmer vi den enkle og banale teksten. Den framstår faktisk som mer troverdig. Det er godt gjort å få tekstlinjer som «Blå himmel, 24 fire varme / Et sommertegn / Ned’ved brygga ligger fire kalde te dæ og mæ» til å låte poetisk, men Kristian får til det også!

Snudde låten på hodet

Emma Steinbakken: «Blime» (Auke / Auke / Christiansen / Huse / Opsahl)

«Blime» viser også en annen og mer emosjonell side ved Freddy Kalas. Han ble spurt av NRK om å lage en «Blime»-låt - som han sjøl mener er en av hans viktigste.

Emma har skrevet den om til engelsk. Hun gjør den på sin måte, men likevel i samme sjanger som originalen, en slags elektronifisert partymusikk – ikke minst takket være at broren Simen og Mikkel fra DJ- og produsentduoen Broiler er hentet inn. Det hjelper veldig bra om du liker denne stilen, men det som ikke er så bra er at noe av det viktige «budskapet» til målgruppa for sangen, barna, forsvinner med den engelske teksten. Det var akkurat det hun var redd for. Her hadde vi trengt en helt annen type «låtvasking».

Snudde låten på hodet

Bjørn Eidsvåg: «Jovial» (Auke / Auke / Marius Berthelsen / Christiansen / Huse / Opsahl)

En tydelig rørt Bjørn sier han hører en sår undertone i «Jovial», og den henter han fram til gagns. Han snur låten på hodet. Med stort hell!

Freddy er ikke noe mindre rørt når han hører Bjørn snakkesynge en av hans aller største låter. Han skreller av det øverste partylaget og henter fram den underteksten som ligger der – og formidler den meget troverdig. Han gjør det til styrken i låten! Festen blir snudd til trøst, og det er selveste Eidsvåg som gjør det. Det er så enkelt, strippet ned til tre strykere og piano, men samtidig på grensa til genialt. Det var jo akkurat sånn han måtte formidle denne låten – fint sunget og arrangert. Et nytt eksempel på at dette ligger an til å bli en meget god sesong!

Snudde låten på hodet

Karoline Krüger: «Få meg på» (Auke / Auke / Christiansen / Huse / Opsahl)

Et nytt eksempel på artister som gjør ting de ikke er vant til! Nå ble det litt «Saturday Night Fever»-stemning her, og enda mer enn hos Freddy sjøl. Sånn har i hvert fall ikke jeg sett Karoline før, og du ser at hun digger det. Hun har tenning og tar jo helt av!

- Hva skjedde der? spør Isah betimelig. Først og fremst er det en befrielse å se Karoline i en sånn setting, veldig langt unna «For vår jord»-universet. Hun har dratt låten til Freddy & Co. mange hakk lengre og lagd disko-/funkversjonen av «Få meg på», med heftig koring. En flott avslutning på en kveld som «går seg fint til». Her er det energi, glede og ikke minst full fest. Eller kalas, da!

Neste lørdag er Ingebjørg Bratland hedersgjest.