Snur kappa

HVEM KAN GLEMME KVINNE

(32) med «Candle In The Wind» som favorittlåt? Nå er hun for lengst passé for desperate Kanal 24, hun må i stedet skru frekvensnåla tilbake der den sto tidligere, trygt parkert hos P4.

KANAL 24 HAR

den siste tida virkelig tatt grep om spillelistene sine. Nå er myk voksenpop fra 80-tallet og gamle hits med trygge, populære artister blitt tatt av lufta, til fordel for artister som Annie, Bertine Zetlitz, N.E.R.D., Outkast og The Streets. Stort lenger unna soft adult contemporary -formatet er det vrient å komme.

Den opprinnelige policyen med å hemmeligholde spillelistene - i frykt for konkurrenten P4 - er også blitt kastet på dør, og framstår nå som et gufs fra den kalde kanalkrigen. Nå kan man klikke seg inn på «Musikk» på Kanal 24s hjemmesider, og med selvsyn se at Kanal 24 nå går NRK Petre i næringa med å tilby moderne hits med moderne artister.

DETTE ER FOR SÅ VIDT

både en god og en dårlig ting. Dårlig fordi Kanal 24 er rammet av akutt mangel på selvtillit og akutt mangel på originalitet. Kopierer man ikke den ene, så kopierer man den andre. Å vingle fra Phil Collins til The Streets på så kort tid, vitner om en viss panikk. Dette slår også hardt ut på etterpåklokskap-o-meteret - flere i Kanal 24-systemet bør innse at litt selvstendige visjoner omkring musikkprofilen kanskje burde vært vurdert lenge før kanalen gikk på lufta.

PÅ DEN ANNEN

side er det bare positivt for ny norsk musikk, for eksempel - sjansene for å få profilering på lufta og poeng i Hit40-systemet har økt radikalt i forbindelse med formatskiftet til Kanal 24. Og så har du jo smak-og-behag-faktoren og vi-vil-også-være-moderne-og-viktige-faktoren - ikke uvesentlig for det generelle omdømmet - og selvbildet - til den nye, hardt prøvede radiokanalen. Om det hjelper på lyttertallene å kopiere Petre, gjenstår likevel å se.

Den nye målgruppa til Kanal 24? Må vel være ung kvinne (23) som ikke kan fordra P4-musikk, det.