Ikke bra for folkehelsa: De unge menneskene som nå redder tobakksindustrien, har ikke byttet ut røyk med snus. De har gått rett til snusen, skriver Bent Høie. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Ikke bra for folkehelsa: De unge menneskene som nå redder tobakksindustrien, har ikke byttet ut røyk med snus. De har gått rett til snusen, skriver Bent Høie. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Snus redder ikke liv

Den redder bare tobakksindustrien.

Debattinnlegg

De unge snuserne redder tobakksindustrien, skrev Dagens Næringsliv sist måned. I fjor sørget de unge snuserne for rekordoverskudd for industrien som har solgt stadig færre sigaretter til stadig færre røykere.

I avisartikkelen gir tobakksindustriens representant tydelig uttrykk for at industrien er lite begeistret for mitt forslag om å innføre reklamefrie tobakkspakninger for å gjøre snus og røyk mindre attraktivt for barn og unge. Jeg forstår den manglende begeistringen. Skal industrien overleve, må den jo gjøre flere unge avhengig av tobakk.

I kampen mot reklamefrie tobakkspakninger har produsentene brukt ulike argumenter. Det siste halvåret har de forsøkt å gi inntrykk av at de gjør en innsats i folkehelsens tjeneste. Dette er også konklusjonen i den nye rapporten fra analysebyrået Menon — som industrien selv har bestilt og betalt.

Tobakksprodusentene har fått Dagbladets kommentator til å bringe dette gledens budskap ut til det norske folk: at snus sparer både liv og leveår.

Slik er det jo ikke. Det er bare én ting som forebygger lungekreft: Å ikke røyke. Omtrent alle som får lungekreft i dag får det av en grunn: Fordi de begynte å røyke for omtrent tretti år siden.

Jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen: Snus er mindre helseskadelig enn røyk. Jeg legger gjerne til at det er bedre for helsa å bytte ut sigaretten med snus, enn å fortsette å røyke. Dette er det ingen uenighet om.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men de unge menneskene som nå redder tobakksindustrien, har ikke byttet ut røyk med snus. De har gått rett til snusen. 

Jeg har store problemer med å forstå at dette skal være bra for folkehelsa.

Et produkt som medfører risiko for kreft, diabetes 2 og dødfødsel er ikke bra for helsa.

Så ser jeg at Dagbladets kommentator, også i folkehelsas navn, tar til orde for at snusen bør bli billigere. Hvis målet er at flere unge skal begynne med snus, er lavere pris rett vei å gå. Undersøkelser viser nemlig at det er de yngste som er mest sensitive når det gjelder pris.

Vi vet at tobakksindustrien bruker store ressurser på produktutvikling rettet mot barn og unge. Industrien vet at utseendet på pakken fungerer som reklame og har størst effekt på unge.

Fra 2002 til 2008 økte antall snusprodukter fra 22 til 180. Produktene har fått stadig mer kreative innpakninger. Rosa og lysegrønne snusbokser med lakrissmak og tegninger av jenteansikter er neppe laget for å glede middelaldrende menn som har snust siden russetiden på åttitallet.

Målet med reklamefrie tobakkspakninger er ikke å hindre voksne i å snuse eller røyke. Målet er å hindre at barn og unge begynner.

Det er ikke de som skal redde tobakksindustrien fra konkurs.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook