Anmeldelse: Martin Holmén - «Nede for telling»

Snuskete gutteromsfantasi

Spektakulært plott i nok en original svensk krim

Martrin Holmén: Bor i Stockholm, der han er lærer i svensk og historie. Holmén slo igjennom med «Clinch» som var hans debut som forfatter, og den første av tre frittstående bøker om bokseren Harry Kvist. Med «Nede for telling» er bok nummer to klar i denne trilogien, som avsluttes med «Slugger». Foto: Martin Stenmark / Pelikanen
Martrin Holmén: Bor i Stockholm, der han er lærer i svensk og historie. Holmén slo igjennom med «Clinch» som var hans debut som forfatter, og den første av tre frittstående bøker om bokseren Harry Kvist. Med «Nede for telling» er bok nummer to klar i denne trilogien, som avsluttes med «Slugger». Foto: Martin Stenmark / PelikanenVis mer

«Nede for telling»

Martin Holmén

5 1 6
«Original svensk krim.»

Vi er i Stockholm, året 1935. Eksbokser og pengeinnkrever Harry Kvist slipper ut fengsel etter soning for vold. Hjemme på den skitne hybelen venter kjøteren Dixie og et brev.

Det er fra vaskekona Beda, med en bønn om at Kvisten må passe på hennes tilbakestående sønnen Petrus, om noe skulle skje henne. Det viser seg at Beda er død. Hun skal ifølge politiet ha blitt slått i hjel av Petrus. Kvisten får det ikke til å stemme, og starter en farlig etterforskning som ender høyt opp i det svenske samfunnsliv.

Plottet omhandler en så kjent historisk person i et så drøyt plott, at jeg klør i fingrene etter å røpe hvem det er. Men det ville selvsagt ødelagt lesningen av denne høyst originale kriminalromanen. Selv kaller Holmén boka en snuskete gutteromsfantasi, og jeg kan bare fastslå at i et mindre demokratisk land enn Sverige ville forfatterens spektakulære historiske tukling garantert gitt ham trøbbel.

Etterforskningspar

«Nede for telling» er bok nummer to i trilogien om Harry Kvisten Kvist. Den første het «Clinch» (2017). Kvisten er barnehjemsgutt, med en ulykkelig hang til vold. Han har en tenåringsdatter i Amerika, men er egentlig «soper», og tidligere straffet for utukt. Nå lever han for drømmen om Limpan, en ung yngling han innledet et forhold til i fengslet. Ellers livnærer han seg som pengeinnkrever og hjelpemann i begravelsesbyrået til den rause, men likeglade Lundin.

Det er sjelden jeg har møtt et mer eksentrisk etterforskningspar enn de to Holmén dikter fram i denne boka. Kvisten får nemlig med seg Bedas datter i jakten på morderen – eller morderne. Det er den yppige rødhårede Elin, som banner som et mannfolk. Det odde paret kjører rundt i Stockholm i en likbil, og forfølger livsfarlige skumle menn i svarte poplinsfrakker.

Dystert bakteppe

Holmén er historiker, og det aller beste i boka er hvordan han fanger tidsånden. Skildringen av et lutfattig miljø i mellomkrigstidas Stockholm er sjeldent god. Unge uskyldige bondejenter som forsvinner til prostitusjon, maktovergrep, sykdom, død og elendighet. Holmén formulerer kjekt og greit og likefram de mest groteske scener. Som da Kvisten må kvitte seg med et lik, og likeglade Lundin parterer liket for å gjemme det i kisten til en avdød fjortenåring. Lundin er praktisk, og sparer kråsen til den radmagre kjøteren til Kvisten, som lepjer i seg menneskerestene. Som et dystert bakteppe lurer nazismen. Dette bare antydet i bisetninger. Et hakekors risset inn i isen på en butikk. Et skilt der jøder ikke har adgang.

Like imponerende som miljøskildringen er trettitallsspråket og de mange fantastiske vendingene; diskenspringere, ulstere, geliker. Her vil jeg tro den solide oversetteren Bjørn Alex Herrman har hatt en morsom jobb. Men fortellingen er ikke lytefri. Det blir vel mye ufokusert raving rundt i fylla. Jeg er i tillegg usikker på om jeg-perspektivet er så heldig. Det blir eksempelvis kunstig over setninger som at «latteren min er gledesløs».

Homoseksuelle på flukt

Portrettet av Kvisten, derimot, er rørende og mangfoldig. Bølla som på sitt vis er både anstendig og bløthjertet. Vi får også et glimt inn i de harde kår for homoseksuelle på den tiden; offentlige toaletter, skitne tredjeklasses bad, mugne koier og skitne bakgater i rufsete havneområder, på evig flukt fra ukvemsord og sedelighetspolitiets blikk.

Alt i alt er dette en tvers gjennom sjarmerende, imponerende, fascinerende og intenst original kriminalroman. Og nok et eksempel på at Sverige ligger et hestehode foran oss i konkurransen om hvem som skriver beste krim.