Sofistikert Björk

KRISTIANSAND (Dagbladet): Ingen har trukket flere publikummere i Quartens historie enn Björk. Og den islandske superstjernen svarte med å levere en konsert av det virkelig sofistikerte slaget.

Først noe innadvendt og avventende, men så løsnet det både for den knøttlille damen og det sprengfulle teltet. Mens gårsdagens hovedattraksjon Iggy Pop ble en energiutløsning av de helt sjeldne, bød Björk på en oppvisning i futuristisk og dansbar popmusikk.

Rar og søt

Björk så ut som en liten engel med rare, søte bevegelser der hun trippet over scenegolvet i sin hvite ballerina-drakt. Hun aner ikke hva publikumsfrieri er for noe, men likevel treffer hun massene.

Total innlevelse og dedikasjon er Björks fremste våpen live. Og selvsagt hennes gode smak. Valget av en strykeavdeling i tillegg til en programmerer som band, oste det klasse og stil av.

Hardt og mykt

Resultatet ble en konsert som kombinerte det nyanserte og distinkte med det store og pompøse. Lydbildet var nostalgisk og futuristisk, hardt og mykt, sært og melodiøsitet.
Personlig synes jeg ikke Björk skriver så flotte låter nå som hun gjorde på sin debut. Det er «Debut»-låter som «Venus As A Boy», «Violently Happy» og «Human Beahaviour» som står ut, men på den annen side er lydbildene og arrangementene på det nyere materialet så suggerende bra at en Björk-konsert på Quart får svært få nedturer.

<B>STOR, LITEN DAME:</B>Björk overbeviste stort med sin stilfulle konsert på Quarts hovedscene