Søkelys på TV

TV2 sier seg allerede godt fornøyd med nyhetssatsingen «Nyhetstimen». Tall fra første dag viser at TV2 fikk rundt 100000 flere seere enn de hadde i forrige uke. Men om dette er faretruende for NRK, vil først bli tydelig etter et par uker. Da vil vi få se om «Nyhetstimen» virkelig tar seere fra NRK, eller om gårsdagens tall var utslag av nysgjerrighet på en nyskapning. Og om noen uker vil vi også få se om NRKs nye nyhetssatsinger klarer å møte TV2 i høstens store «nyhetskrig» om TV-seerne.

Bakteppe

Det startet en ny serie på NRK2 i går, som ga et visst bakteppe for nyhetskrigen. Serien er produsert av Petter Buchmann og NRK TV Fakta-avdelingen, og skal gjennom fem episoder vise oss utviklingen i fjernsynsmediet gjennom dens 40 år i Norge.

Første episode var viet nyhetsformidlingen. Det begynte med historien og den gamle Filmavisen, og endte i dagens hektiske konkurranse på nyhetsmarkedet, mellom nettopp allmennkringkasteren og de kommersielle kanalene. Medieprofessor Hans Fredrik Dahl kunne fortelle at fjernsynsjournalistene begynte å være journalister «på seernes vegne» ut over på 60-tallet, og medieviter Trine Syvertsen fortalte at en tendens i de private kanalenes nyhetsformidling er at de satser mindre på utenriksstoff og korrespondenter. Dette siste er her hjemme også en sannhet som gjelder for allmennkringkasteren. NRK har fått færre faste korrespondenter, og har skjøvet det tunge utenriksstoffet ut av Dagsrevyen de siste åra.

Det eneste som vel skiller NRKs og TV2s nyhetssendinger i dag, er at NRK Dagsrevyen har medarbeidere som var på jobb allerede på filmklipp fra historisk arkiv for et par tiår tilbake.

Onde tunger vil kanskje hevde at om innpakningen har forandret seg siden da, så har journalistikken endret seg i langt mindre grad.

Veldreid

Serien «Den skjermede virkeligheten» er ment som undervisningsopplegg for ungdom i ungdomsskolen og i den videregående skolen. Første episode bar bud om en vellaget dokumentasjon som bør gi et godt grunnlag for bevisstgjøring, diskusjoner og problematiseringer rundt innholdet i vår tids viktigste medium: fjernsynsmediet. De neste episodene tar for seg dokumentaren, reklamen og underholdningen.

Så vil tida vise om ungdommene faller ned på NRK Dagsrevyen, på TV2s «Nyhetstimen» - eller på ingen av dem.