Solan smiler for Colgate

Aukrust-tegnefilmen som har premiere 7. august, samarbeider med Colgate om en landsomfattende reklamekampanje. Kampanjen er verdt mellom sju og åtte millioner kroner.

«Å ikke pusse tennene, det er fa'li det!» er slagordet. All reklame for tegnefilmen blir betalt av annonsørene; Colgate, TVNorge, Kiwi og P4, mot at de får navnet sitt knyttet til Ludvig og Solan i den seksukersperioden kampanjen varer. Kampanjen har en verdi på mellom sju og åtte millioner kroner.

- Er dere ikke redde for at Solan skal bli synonymt med Colgate?

- Dette skal handle om barns tannpuss generelt. Solan og Ludvig blir en slags moderne Karius og Baktus, sier produsent for Aukrust-tegnefilmen John M. Jacobsen.

Kampanjen skal følges av en konkurranse hvor barn kan sende inn melketennene sine til Solan og Ludvig/Colgate. Plakater av filmfigurene skal settes ut i 800- 900 dagligvareforretninger over hele landet.

Kjell Aukrust ønsker ikke å kommentere saken.

Thorbjørn Egners plakk-inspirerte ugagnskråker Karius og Baktus er aldri blitt brukt i liknende kampanjer.

- Vi har fått mange forespørsler om bruk av de to krabatene i reklame, men vi har ikke villet at de skulle knyttes til et bestemt produkt, sier Bjørn Egner, Thorbjørn Egners sønn og rettighetsforvalter.