(Dagbladet): Thorhild Widvey (H) legger en NRK-melding fram for Stortinget før sommerferien. Etter politikerne har ferdigbehandla NRK, kan statskanalen se ganske annerledes ut enn i dag.
SV-topp Bård Vegar Solhjell gir Dagbladet fem punkter hvor han ønsker å endre NRKs profil og politikk i forbindelse med NRK-meldinga.
Bort med sponsorpenger - For det første må vi si nei til all sponsing av NRK. Med unntak av enkelte innkjøp som kommer med en sponsorpakke, bør NRK trekke seg helt ut, og overlate sponsormarkedet til de kommersielle medieaktørene, sier Solhjell.
Sponsorinntekter utgjør i dag mellom to og tre prosent av NRKs årlige inntekter, hvilket er lavt sammenlignet med resten av Europas allmennkringkastere.
Det resterende er lisens, drøyt fem milliarder årlig, og salg av programrettigheter.
- Og for det andre må det satses mer i distriktene, ikke mindre. Det er distriktskontorene som er NRKs juvel, og det som gjør NRK unikt, og jeg frykter at nå som det skal spares penger, er det her man velger å gjøre det, sier Solhjell.
Han frykter regjeringspartiene ser saken annerledes, og snarere ønsker at NRK skal bli mindre tilstede i distriktene.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger