HAR EN PLAN FOR NRK: SV-politiker Bård Vegard Solhjell lanserer i dag sin fempunkts handlingsplan for NRK. Han vil blant annet ta fra NRK sponsorpenger og gjøre NRK.no mindre tabloid. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
HAR EN PLAN FOR NRK: SV-politiker Bård Vegard Solhjell lanserer i dag sin fempunkts handlingsplan for NRK. Han vil blant annet ta fra NRK sponsorpenger og gjøre NRK.no mindre tabloid. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Solhjell vil ta fra NRK sponsorpenger og gjøre NRK.no mindre tabloid

SV-toppen kommer med fempunkts handlingsplan for NRK i forkant av at kulturministeren legger fram NRK-meldinga i Stortinget.

(Dagbladet): Thorhild Widvey (H) legger en NRK-melding fram for Stortinget før sommerferien. Etter politikerne har ferdigbehandla NRK, kan statskanalen se ganske annerledes ut enn i dag.

SV-topp Bård Vegar Solhjell gir Dagbladet fem punkter hvor han ønsker å endre NRKs profil og politikk i forbindelse med NRK-meldinga. 

Bort med sponsorpenger - For det første må vi si nei til all sponsing av NRK. Med unntak av enkelte innkjøp som kommer med en sponsorpakke, bør NRK trekke seg helt ut, og overlate sponsormarkedet til de kommersielle medieaktørene, sier Solhjell.

Sponsorinntekter utgjør i dag mellom to og tre prosent av NRKs årlige inntekter, hvilket er lavt sammenlignet med resten av Europas allmennkringkastere.

Det resterende er lisens, drøyt fem milliarder årlig, og salg av programrettigheter. 

- Og for det andre må det satses mer i distriktene, ikke mindre. Det er distriktskontorene som er NRKs juvel, og det som gjør NRK unikt, og jeg frykter at nå som det skal spares penger, er det her man velger å gjøre det, sier Solhjell.

Han frykter regjeringspartiene ser saken annerledes, og snarere ønsker at NRK skal bli mindre tilstede i distriktene. 

- NRK.no må endres Solhjell ønsker også å sette markante rammer for hva NRK kan drive med på nett, en debatt som har rast i takt med statskanalens voldsomme nettsatsing.

Solhjell sier NRK per idag er for like sine nettkonkurrenter, og at det er på tide å stille allmennkringkaster krav til NRK også på nett, ikke bare på radio og tv.

- I dag er NRKs nettsider for like Dagbladet og VG. Jeg vil ikke nekte NRK å ha nettsider, men jeg vil at NRK skal bli en inngangsport til det store mangfoldet på nett, slår han fast.

De to siste punktene på Solhjells fempunkts NRK-plan omfatter idrett og lisens.

- Alle store idrettsarrangementer skal gå på en allmennkringkaster, det vil si NRK eller TV 2. Og vi må være villige til å bidra økonomisk der det koster. Og så må vi sette ned ei arbeidsgruppe som ser på lisensspørsmålet, sier han, og legger til:

- Vi trenger ikke endre lisensen nå, men det er åpenbart at vi må åpne debatten. Mediebruk endrer seg, flere ser på TV på nett - ikke minst barn og unge. Vi trenger ikke konkludere nå, men det bør nedsettes et utvalg som kan arbeide med dette framover.

- Vanskelig Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er ikke enig i all sponsing av NRK må bortfalle. Han understreker at NRK er en av allmennkringkasterne i Europa med færreste kommersielle sponsorer, og at sponsorkronene ikke er en betydelig del av NRKs budsjett.

- Solhjell sier at alle idrettsarrangementer skal sendes på en allmennkringkaster, men noen av disse arrangementene er det knytta sponsorater til. Det vil også være mye vanskeligere for arrangementer som Finnmarksløpet og Ekstremsportveko å skaffe seg lokale sponsorer dersom de ikke kan vise de fram på NRK. For NRK er disse 40 millionene lite penger, men det kommer til å bety noe for lokale arrangører, sier han, og legger til:

- Men jeg er veldig for at NRK hovedsaklig finansieres av lisens.

Når det gjelder punktet om at NRK.no må forandres, er kringkastingssjefen klar i sin tale:

VIL IKKE KUTTE SPONSORKRONER: Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet
VIL IKKE KUTTE SPONSORKRONER: Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

- Hovedpoenget mitt med allmennkringkasteroppdraget, er at vi har en innovasjons- og publiseringsrett også på nye plattformer. Hvis ikke vil vi ikke være relevante for publikum, sier han.

Han forstår ikke argumentet med at NRK.no er for likt Db.no og Vg.no.

- Vi har en helt annen sjangerbredde, og en helt annen profil. Publikumsundersøkelsene viser også at folk ser stor forskjell på oss og andre aktører, sier han.

- Mange gode punkter Mediepolitisk talsmann i Høyre, Kårstein Løvaas, vil ikke kommentere Solhjells punkter før NRK-meldinga er klar.

- Det er fint at SV engasjerer seg, dette er innspill vi kan ta med oss. Men jeg skjønner ikke hvorfor han foreslår det nå, dette er saker vi jobber med, sier han, og legger til:

- Vi skal diskutere dette grundig når allmennkringkastings-meldinga kommer opp i Stortinget. 

Kulturpolitisk talsmann i Frp, Ib Thomsen, mener Solhjells forslag høres fornuftig ut.

- Her var det mange gode punkter, det er synd han ikke kom med det da han satt i regjering, sier han.

- MANGE GODE PUNKTER: Mener kulturpolitisk talsmann i Frp, Ib Thomsen.
- MANGE GODE PUNKTER: Mener kulturpolitisk talsmann i Frp, Ib Thomsen. Vis mer

Han er enig i at NRKs sponsorinntekter må kuttes, men syns Solhjell kunne vært mer konkret når det gjelder hvordan NRK.no bør endres.

- Det er en vag plan. Det blir mye lettere når vi skal begynne å diskutere allmennkringkastermeldinga i Stortinget. Da skal vi også diskutere hva slags rolle TV 2 og P4, som også er allmennkringkastere, skal ha, sier han.

VIL IKKE KOMMENTERE: Mediepolitisk talsmann i Høyre, Kårstein Eidem Løvaas. Foto: NTB Scanpix
VIL IKKE KOMMENTERE: Mediepolitisk talsmann i Høyre, Kårstein Eidem Løvaas. Foto: NTB Scanpix Vis mer