Solid av Clinter'ns sønn

I disse dager CD-debuterer jazzbassisten Kyle Eastwood på ett av verdens ledende plateselskaper. En av 30-åringens utfordringer blir å dokumentere at det er musikalske ferdigheter og ikke etternavnet som har gitt ham kontrakten. Sånn er det bare når pappa heter Clint.

Når Kyle Eastwood nå trår fram med «From There to Here» for bokstavelig talt full musikk, skjer det imidlertid så støtt at det risikerer å frambringe en smilerynke i den jazzelskende faders «tough guy»-tryne. Clint Eastwood har mer enn en gang avslørt sitt kjærlighetsforhold til jazzmusikken, både som produsent/regissør («Bird», «Broene i Madison County») og som konsertarrangør, så eplets fall fra stammen synes på ingen måte unormalt.

Skolert

- En god ting ved å være sønn av Clint Eastwood var å bli tatt med bak scenen for å hilse på folk som Sarah Vaughan, Miles Davis og andre jazzlegender. Og hjemme var det alltid jazz, har Kyle Eastwood uttalt.
Om etternavnet heller ikke skulle ha vært noen ulempe når det gjaldt å få platekontrakt med Columbia (Sony), viser «From There to Here» likevel at Kyle Eastwood langt fra er noen dilettant. Snarere står han fram som en skolert og fint swingende bassist uten påtrengende markeringsbehov, enten han leder sin faste, fem år gamle kvartett, komper gjester som saksofonisten David Sanchez og sangerne Joni Mitchell, Diana King og Julia Fordham eller ledsages av Vince Mendozas storband. Repertoaret spenner fra Marvin Gayes «Trouble Man», sunget med fynd og klem av Gaye-fan Mitchell, via ballader til mer reinspikka, seinbop-inspirert kvartettjazz.

Festival-navn

Kyle Eastwood takler det hele med ubesværet myndighet, ervervet gjennom 12 års basspill, hvorav de siste sju som bandleder og studiomusiker innen flere musikksjangrer.

Og med jazzfestivalenes behov for «navn», er det neppe dristig å tippe at The Kyle Eastwood Quartet blir et navn på kommende sommers festivalprogrammer.