Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Solid festivalkonsert fra Årets unge jazzmusikere

Mopti viste jazzmuskler under Oslo Jazzfestival.

LOVENDE: Mopti er Årets unge jazzmusikere 2012 og viste seg tilliten verdig under Oslo Jazzfestival tirsdag kveld. FOTO: TERJE MOSNES
LOVENDE: Mopti er Årets unge jazzmusikere 2012 og viste seg tilliten verdig under Oslo Jazzfestival tirsdag kveld. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

KONSERT: En gang i blant blir den norske jazzscenen beriket med et ungt band der forholdsvis ukjente musikere får selv blaserte «har-hørt-alt-før»-ører blant publikum til å spisse seg.

Ny Bris, Element, Wibutee, Come Shine, Urban Connection, Motif og Albatrosh er noen av dem som har tatt steget ut i rampelyset på denne måten, og nå er Mopti i ferd med å bli det foreløpig nyeste navnet på lista.

Under Moldejazz i forrige måned ble kvintetten kåret til Årets unge jazzmusikere 2012 da den vant Rikskonsertene/Norsk jazzforums JazzIntro, tirsdag kveld var det klart for spillejobb på Oslo Jazzfestival.  

Musikkhøgskolen
Mopti — navnet skriver seg fra ei Don Cherry-låt som i sin tur er oppkalt etter en by i Mali — består av Kristoffer Eikrem (Molde), trompet; Harald Lassen (Songdalen), saksofon; David Aleksander Sjølie (Kløfta), gitar; Christian Meaas Svendsen (Kongsberg), kontrabass og Andreas Wildhagen (Oslo), trommer.

Bandet springer ut av Norges musikkhøgskole i Oslo der alle har vært studenter, og kom på scenen på Nasjonal jazzscene, Victoria, med et drøyt halvtimelangt originalrepertoar signert Lassen og Meaas Svendsen.

Den afrikanske inspirasjonen som navnet varsler kom klart til uttrykk både i bandets utpreget kollektivistiske tilnærming til det å musisere og i melodilinjer og harmonier. Like tydelig er Moptis egenstemme påvirket av den moderne amerikanske jazzstilen fra 60-tallet, der trompet/saksofon-linjene ofte løper unisont eller parallelt over et pulserende bass/trommer-grunnlag, krydret med akkorder fra piano eller — som i Moptis tilfelle — gitar.  

GODE:  Harald Lassen (tv) og David Aleksander Sjølie er to av Moptis gode instrumentalister. FOTO: TERJE MOSNES
GODE: Harald Lassen (tv) og David Aleksander Sjølie er to av Moptis gode instrumentalister. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

Autoritet

Slående ved Moptis korte konsert — engelske Get The Blessing var kveldens hovedband — var graden av autoritet i selve banduttrykket. Den var høy og forbindes gjerne med noe mer garvede utøvere som har spilt seg sammen gjennom mange år.

Nå  hjelper det selvsagt at alle de fem Mopti-musikerne allerede virker som svært solide instrumentalister/solister og har fått musikken godt under huden ved å utvikle den i fellesskap. Men å levere musikk med så mye dynamikk og så fin balanse mellom presisjon og lekenhet i øyeblikket krever også en bevissthet om felles mål og metode som lover veldig godt for et band som åpenbart er godt inne i flytsonen.

Måtte det bli der lenge.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media