Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Solstad tar Rukla til scenen

Dag Solstads forknytte antihelt Elias Rukla fra «Genanse og verdighet» går til teaterscenen. Som den tause Eva Linde har han med seg danseren Ingrid Lorentzen - som danser til så vel Portishead som klassisk musikk.

Det er første gang Dag Solstad dramatiseres noensinne.

- Dramatiseringen virker spennende, særlig siden «Genanse og verdighet» er en så lite dramatisk roman, sier Dag Solstad.

Men i utformingen av stykket har forfatteren deltatt svært lite.

- Det overlater jeg til dem som har greie på det, sier forfatteren.

Stykket har premiere under Ibsenfestivalen på Nationaltheatret 2. september. Men ideen ble født allerede for to år siden, da regissør Marit Moum Aune foreslo å dramatisere Solstads roman for teatersjef Ellen Horn.

Taus og mystisk

Moum Aune har tidligere regissert Iren Reppens suksessforestilling «Det e hardt å være mainn».

I 11 år har regissøren samarbeidet tett med danseren Ingrid Lorentzen, og i «Genanse og verdighet» skal Lorentzen danse rollen som Elias Ruklas kone Eva Linde.

- Denne «drømmekvinnen» framstår i romanen som taus og mystisk, og som en svært kontrastfylt person. Nettopp derfor passer en danserolle godt, sier Ingrid Lorentzen.

Monolog

Kai Remlov spiller Elias Rukla, og for ham ligger utfordringen i rollens monologsform.

- Da er det på en måte jeg som utgjør hele disposisjonen for stykket, sier Remlov, som har et nært forhold til Solstads bøker.

- Jeg synes nesten språkdrakta er finere og persontegningene mer raffinerte for hver ny Solstad-roman, sier skuespilleren.

Nittitalls-ånden

I begynnelsen av romanen gjennomgår hovedpersonen, gymnaslæreren Elias Rukla, Ibsens «Vildanden».

- Ibsen er både venn og fiende. Ibsens representerte en fornyelse for teatret, både i Norge og internasjonalt, men samtidig har spillestilen lett for å bli fastlåst, mener Marit Moum Aune.

Da lokker Solstad mer.

- «Genanse og verdighet» ga meg en nærmest eksplosiv leseropplevelse. Beskrivelsen av likegyldighet og at «den store samtalen» er i ferd med å forsvinne er svært dekkende for hele nittitallet. Romanen kom i 1994, så Solstad var virkelig forut for sin tid, sier Aune.

DANSER EVA: - Rollen passer godt å danse, mener Ingrid Lorentzen, som danser Eva Linde i teaterstykket «Genanse og verdighet» på Nationaltheatret.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media