Sølvi, selvfølgelig!

Radioen hadde 75-årsdag i går og ble feiret i alle kanaler. Selv lillebror fjernsynet bidro med en dramatisering av starten i trendy doku-fiksjon-stil.

«I begynnelsen var støyen,» het programmet. Mon ikke tv er langt mer støyende enn radio noen gang har vært?

Jo - det måtte bli Sølvi. «Hele Norges Sølvi - Wang, selvfølgelig» som Andreas Diesen hadde kalt sitt glimrende portrett av en av de største stjernene i norsk underholdning.

Juks og jål

Dessuten ble det en tankevekkende kontrast til amerikansk entertainment på sitt mest juksete og jålete.

Gårsdagens femte «trylletripp» til Caesar's Palace i Las Vegas kuliminerte med «en stor, gigantisk, fantastisk» illusjon i røyk og damp med elektroniske vidundermaskiner og flappende helikopter hvor en Baywatch-stjerne utsatt i det ville Grand Canyon ble «dematerialistert» på mestermagisk vis. Kan det virkelig være nødvendig med så mye styr, når et bestemt trykk på AV-knappen kan dematerialisere en hvilken som helst såpestjerne med et enkelt knips?

Fortryllende

Men Sølvi er fortsatt like fortryllende. Som da hun delte et «Lite wienerbrød» med Rolv Wesenlund i 70-åras gigantiske musikalsuksess «Bør Børson», slo seg spinngalt løs i crazyhumor på Chat Noir («Å kaste bløtekake - det er moro det!»), var fjernsynsprimadonna og vant Chaplin-pris i Montreaux, og da...

Andreas Diesen kunne brukt dobbelt så lang tid som tilmålt, og enda hadde vi hatt massevis av Sølvi til gode.

Allsidig

50 år er et langt liv i showbiz, og få har hatt et mer allsidig liv i denne nådeløse bransjen enn Sølvi Wang. Musikerdatteren og barnestjernen som sto på krakk og sang for å rekke opp til mikrofonen på Regnbuen, var ikke bare rikt utrustet, men også godt rustet: Klaverstudier hos mestre som Robert Riefling, dansetimer hos Alfhild Grimsgaard og sangundervisning hos Anne Brown - da jukser du ikke når du får sjansen.

Tida med The Monn-Keys' eventyrlige suksess i inn- og utland brakte Sølvi til revyscenen, hvor Chat Noirs høstrevy i 59 og visa «Åffer kom det ingen Higgins inn i mitt liv?» (tekst av Einar Schanke) ble et legendarisk gjennombrudd.

Men Higgins kom, han - i form av Det Norske Teatrets språkkonsulent i nynorsk, Ivar Eskeland. Ny musikalkarriere ventet på et «ordentlig» teater: Prøysens «Trost i taklampa», «Annie Get Your Gun», «West Side Story», «The King and I» og mange flere.

«Jeg var livredd og full av respekt. Jeg neiet til alt jeg så,» betrodde primadonnaen Andreas Diesen og oss.

I går var det vi som neiet i sofaen foran skjermen.