Som bestilt

Melodiøst, vitalt og velspilt.

Terning5

John Surman og Howard Moody

Miguel Zenón

Terning4

CD: Utdrag fra to bestillingsverk, «Free flow songs» (Vossa Jazz, 2005) og «Magma» (Nordland Musikkfestuke, 2006), danner repertoaret på pianist/komponist Jan Gunnar Hoffs femte album i eget navn, også det kalt «Magma». Plata er studioinnspilt i ettertid, men med konsertframføringenes celebre gjester på plass, det portugisiske vokalfenomenet Maria João og den amerikanske gitaristen Mike Stern. De kommer i tillegg til en sterk norsk kontingent: Mathias Eick (trompet), Bjørn Kjellemyr (bass) og Audun Kleive (trommer) pluss Eivind Aarset (gitar) og Helge Norbakken (perkusjon) på deler av plata. Og selvsagt Hoff på akustiske og elektroniske tangenter.

HOFFS TALENT for å lage iørefallende melodier og tilrettelegge for melodiøse solostrekk, forent med en sikker sans for et elegant fusionuttrykk, kommer godt til sin rett på «Magma». Han er heller ikke engstelig for verken det utilslørt vakre eller lekent råkjør, og lar særlig João, Eick og Sterns karakteristiske stemmer få tale i front av et lydbilde der Kjellemyr/Kleive er en ren nytelse av liv og driv. Selv er han diskret allestedsnærværende med sine klanger og akkorder, og skinner noen ganger på solistplass, på ei plate som er både letthørt, underholdende og framfor alt vitalt og velformulert spilt.

Hoff og João kan for øvrig oppleves live i duoformat i Bodø (18.4), Harstad (19.4), Tromsø (20.4) og Oslo (Kampen kirke, 22.4).

SAKSOFON OG kirkeorgel er knapt den vanligste duobesetningen i noen musikksjanger, men slik John Surman og Howard Moody finner sammen på «Rain On The Window», virker det som om Moodys mektige orgeltoner er skapt for å gå opp i en høyere klanglig enhet med lyden fra Surmans sopran- eller barytonsaksofon eller bassklarinett. Jazzimprovisatoren Surman er veletablert gjennom flere tiår, kammermusikeren Surman har særlig kommet til sin rett de siste åra, og her, sammen med en musikalsk om mulig enda mer sjangerkryssende organist, går han inn i egne melodier og noe folkeoverlevert materiale med hele sin suverene tonefylde og fraseringsevne i full aksjon. Dette er både vakker, høytidsstemt og leken musikk, og ikke minst mektig, som «A Spring Wedding», en bryllupshymne skrevet til Surmans sønn Ben og Jack DeJohnettes datter Minya for fire år siden. Plata er innspilt i Ullern kirke, med ECM-kvalitet lydsignert jan Erik Kongshaug.

DEN MEKSIKANSKE altsaksofonisten Miguel Zenón blir festivalgjest i Norge til sommeren; i Oslo med eget band, i Molde med San Francisco Jazz Collective. På «Awake», hans fjerde album, spiller han egne komposisjoner med en ung kvartett som på to spor er forsterket med en strykekvartett, på ett med tre blåsere, og han har mye på hjertet.

Han åpner i lyrisk lune med dempet saksofon over strykekvartetten, men det tar ikke lang tid før slusene åpnes for et saksofonkjør med tonetetthet på Parker/Coltrane-nivå. Zenón har teknikk til å spille hva han vil, men trangen til å spille om ikke alt, så iallfall veldig mye av det på én gang, fører i perioder musikken ut i en slags sax-atletikk der linjer og luft blir mangelvare. Med sin komplekse og hyperintense henvendelse kan Zenón utvilsomt «tenne» en klubb, men på plate blir han nesten for utmattende, alle sine gode hensikter –og låter – til tross.