HOVEDKVARTER: Mediekonsernet Sinclair Broadcast Group holder til i Maryland og er USAs største eier av lokale TV-stasjoner. Foto: AFP / NTB Scanpix
HOVEDKVARTER: Mediekonsernet Sinclair Broadcast Group holder til i Maryland og er USAs største eier av lokale TV-stasjoner. Foto: AFP / NTB ScanpixVis mer

Mediekonsentrasjon

Som en korøvelse i en papegøyekoloni

123 TV-stasjoner advarer om at demokratiet er truet i USA.

Kommentar

Faresignalet ble lest opp i 193 lokale TV-stasjoner i USA nylig. Faren dreier seg om «falske nyheter» formidlet via tradisjonelle mediekanaler som «presser sin egen agenda og personlige fordommer på folk for å kontrollere hva folk tenker».

Meldingen lød identisk i alle lokalsendingene. Det skyldes ganske enkelt at alle har samme eier – Sinclair Broadcast Group – og manuset var sendt fra toppledelsen med ordre om publisering. Noen har laget en montasje av nyhetssendinger med denne opplesningen og lagt det ut på sosiale medier. Det lyder som en korøvelse i en papegøyekoloni.

Slik kollektiv avlevering blir «sammenlignet med henholdsvis nyhetsopplesning i Nord-Korea og løsepengevideoer der gisler leser opp gjerningsmennenes manus inn i kamera,» skriver nettavisen filternyheter.no.

Ingenting er i veien med advarsler mot falske nyheter. Når advarselen retter seg mot de vanlige «mainstream» nyhetsmediene i USA og avsenderen er en sterkt høyreorientert og Trump-vennlig mediegruppe, er det derimot grunn til å være på vakt.

Sinclair-konsernets lokale TV-stasjoner dekker 40 prosent av husstandene i USA. Det er i ferd med å inngå avtale om oppkjøp av ytterligere 42 stasjoner til en verdi av 3,9 milliarder dollar fra selskapet Tribune Media. For å få kjøpet godkjent av den føderale mediekommisjonen FCC tas det i bruk et smutthull i loven som regulerer konsentrasjon av eierinteresser. Det går helt sikkert greit, ettersom FCCs leder, Ajit Pai, er håndplukket til jobben av president Donald Trump.

Resultatet av fusjonen mellom Sinclair og Tribune blir en dekning på 72 prosent. Sju av ti husstander i USA får med andre ord lokalnyheter med pålagte Trump-vennlige innslag. Som om ikke Trump-vennlige Fox News var propagandakanal stor nok. Trump selv støtter oppkjøpet. I en twittermelding denne uka erklærte han at «Sinclair er langt overlegen CNN og det enda falskere NBC».

En tidligere politisk kommentator i Sinclair, Cliff Schecter, advarer i et innlegg i The New York Times mot fusjonen. Han har personlig erfaring med konsernets propagandafunksjon, for eksempel under daværende president George W. Bushs Irak-invasjon, da medarbeiderne ble pålagt å levere krigsnyheter med positivt fortegn. Programlederne fikk manus til opplesning om at Bush var i ferd med å vinne krigen mot terror.

Nå er det Trump-administrasjonen som får sette agendaen. Trumps svigersønn Jared Kushner har bekreftet at han inngikk en avtale med Sinclair under valgkampen for å sikre positiv Trump-dekning.

Eneste håp om å begrense den høyrevridde nyhetsdominansen er nå en formell klage fra organisasjonen Free Press til FCC og justisdepartementet om å stanse «Sinclair-Tribune-romansen» – som vil bli en «nasjonal skandale».

Lik Dagbladet Meninger på Facebook